söndag 5 juni 2011

Enklaste kladdkakan

Till kompiskalaset som Robin hade i veckan som gick gjorde jag, i stället för tårta, en vanlig kladdkaka som nog vanligtvis går bättre hem hos barn än tårtor. Och visst hade kakan bra åtgång även om barnen nog hade ganska bråttom att äta.

Jag gör ganska (läs: för) ofta kladdkakor men har visst inget recept på sådana i bloggen, så mest för min eget minne skriver jag in det jag använde den här gången. Receptet som kort och gott kallades Kladdkaka var lagom för en form på 20 cm i diameter.
100 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från värmen. Rör ner socker och ett ägg i taget, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad (jag "bröade" med kakaopulver, det blir finare kant på det sättet) form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Gör gärna kakan i god tid, den blir godare om den får stå i kylen ett dygn eller två innan servering. Dekorera om du vill. Själv tycker jag det är godast med vispad grädde till, men vaniljglass passar också.