torsdag 21 april 2011

Bloggen tre år

Idag är det faktiskt tre år sen första inlägget och dagen till ära har jag gjort en chokladtårta om samtidigt får agera påsktårta. Recept nedan.

En hel del bakning har det blivit det senaste bloggåret men det har också varit händelserikt på andra sätt; bloggen har fått vara med i olika tidningar, varit nominerad och så har jag fått hålla kurs. Allt tack vare bloggen och ni som läsar den, så ett stort tack till er!

Nu till tårtan: den är väldigt enkel att göra och har riktigt mycket chokladsmak. Bottnen blir saftig, på gränsen till kladdig, och glasyren har kraftig kakaosmak. Receptet är ur Sara La Fountains bok Passion for Food. Jag halverade receptet och det blev lagom för en form på 18 cm i diameter men för en form på ca 22 cm i diameter behöver man

300 g rumsvarmt smör
4 dl socker
4 ägg
1 msk vaniljextrakt
400 g gräddfil
2 dl kakaopulver
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
en nypa bikarbonat

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggen ett i taget och blanda väl. Tillsätt vanilj och gräddfil och blanda. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt till smeten, blanda väl till en jämn smet. Häll smeten i smord och bröad form och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i en dryg timme (känn efter med sticka). Låt svalna och dela bottnen i två delar. Gör sen glasyren:

2 dl kakaopulver
4 dl florsocker

130 g smör
2 dl socker
6-7 msk vatten

Blanda kakapulver och florsocker i en stor skål. Smält smör, socker och vatten i en kastrull. Låt blandningen svalna en aning och häll den i skålen med kakaopulver och florsocker. Fyll tårtan med en del av glasyren, resten använder du för att täcka tårtan. Jag tyckte glasyren stelnade lite väl snabbt så jag värme den på nytt några sekunder i micron för att den skulle vara enklare att breda ut. Dekorera enligt önskemål. Jag gjorde det enkelt för mig och dekorerade med påsk-m&m's.

Tips 3.9.2011: Tillsätt gärna 100 g smält mörk choklad i tårtbottnen så blir den ännu godare!

Glad Påsk!