onsdag 23 februari 2011

Vit tårta med ljusblå blomma

Min man fyllde år förra veckan och även om vi inte firade med något egentligt kalas och trots att jag tror att han är den sista som skulle beställa en tårta av mig så gjorde jag en liten tårta då jag igen måste pröva lite nya recept. Någon dekoration ville jag också göra så det fick bli en ljusblå fantasiblomma. Runt övre kanten har jag stämplat mönster med s.k. embossing sticks även om det kanske inte syns så bra på bilden.

Fyllningen var ett test som jag vill förbättra, bottnen var denna chokladbotten. Det var en väldigt praktisk botten som blev stadig och hög och fin och som inte smulade när man delade den, men lite mera chokladsmak hade den fått ha (tyckte jag, fast jag tål ganska mycket chokladsmak). Tårtan är täckt med sockermassa.
Jag testade också hur det går att frysa en tårta täckt med sockermassa och det funkade jättebra. Jag frös in den några dagar innan vi skulle äta den och tog fram den för att tina i kylskåp ca ett dygn innan den skulle serveras. Till en början bildades det en hel del kondens ovanpå men så småningom torkade ytan och tårtan såg helt nygjord ut. Så om man bara kommer ihåg att ta fram sin frysta tårtan för att tina långsamt ett dygn i kylskåp innan den skall serveras funkar det alltså bra att frysa en täckt tårta! (Jag har nog fryst täckta tårtor förr men har aldrig dokumenterat upptiningsprocessen så noga. :-)).