fredag 25 februari 2011

Brownies och vårstädning

Jaha, så har jag bakat brownies igen då. Receptet var detta och de blev väldigt goda! Tur att brownies går bra att frysa så behöver man inte äta upp alla på en gång...

Nu när våren närmar sig har jag tänkt ha lite vårstädning i bloggen. Främst tänker jag ta bort sådana recept som jag inte använt på flera år. Tror inte någon av er läsare heller kommer att märka det för de är så gamla så ingen knappt vet om att de finns här.
Jag har också funderat lite på min lista över bloggar jag läser. Den är långt ifrån sann eftersom jag läser väldigt många fler än så, det skulle bli en oändligt lång lista om jag lade in alla här. :-) Därför har jag tänkt att det enklaste är att ta bort länklistan helt och hållet, hoppas det är okej med er läsare!

Tillägg 6.3.2011: Listan håller nu på att leva upp igen, i ett mycket längre format. Se här!

Till sist har jag tänkt försöka samla frågor och svar som ett skilt inlägg - jag får ofta frågor både per mejl och i kommentarer som jag försöker svara på efter bästa förmåga, men eftersom samma frågor dyker upp ganska ofta har jag tänkt att det kanske skulle vara fiffigt att samla de vanligaste på ett och samma ställe. Fast det är nog ett mera långsiktigt projekt och det hända att det kräver en och annan omgång av browniesbakning för att få det gjort. :-)

Tillägg 27.2.2011: Skriver ännu in receptet:

115 g osaltat smör
230 g mörk (70 %) choklad
1½ cups socker
4 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt
3/4 cup mjöl
(0,5 tsk salt, det lämnade jag bort då jag använder normalsaltat smör)


Smält smör och choklad i vattenbad. Låt svalna en stund. Tillsätt socker och ett ägg i taget, vispa ordentligt (jag vispade med elvisp). Tillsätt vaniljextrakt, mjöl (och salt). Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper, min form var 24 * 18 cm. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna ordentligt - gärna över natten i kylskåp - innan du skär upp kakan.