söndag 6 februari 2011

Lila tårta med rosett och snöflingor

Min mans kusin som firade kombinerad födelsedags- och examensfest i fredags önskade sig en lila tårta dekorerad med en rosett och snöflingor och chokladmuffins i samma tema till sin fest.

Tårtan fick gärna glittra ordentligt så jag penslade dekorationerna med glitterpulver och sprayade hela tårtan med pärlemorspray. Lite magic sparkles strödde jag också över tårtan.

"Något annat än jordgubbstårta" var önskemålet om smakerna så tårtan bestod av en mäktig och saftig chokladbotten (som var mycket god men jag måste pröva det receptet några gånger till innan jag är säker på att det funkar. Problemet med denna botten som många andra mäktigare chokladbottnar är att de smular för mycket - det stör ju inte smaken men nog utseendet när man skär i tårtan) delad i fyra delar fylld med kokosmousse, hallonmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Tårtan var spacklad med mjölksmörkräm och täckt och dekorerad med en blandning av sockermassa och marsipan. Dekorationskanten är cream cheese frosting.

Muffinsen är chokladmuffins med cream cheese frosting som jag enligt önskemål färgade lila - det är sällan jag färgar frosting men det blev ju faktiskt ganska fint så här, tycker jag.