måndag 21 februari 2011

Axels Pippitårta

Axel tycker fortfarande om Brandman Sam men Pippi är också populär så när hans födelsedag firades i helgen fick det bli en Pippitårta. Pippi fick Herr Nilsson och sin kappsäck med guldpengar (eller -pärlor, i det här fallet :-)) som sällskap.

Det är ingen ny idé att göra Pippitårtor som är vita med svarta prickar men jag tycker om den idén så jag tog fasta på den, jag också. Det var ganska roligt att modellera Pippi igen (jag har gjort ett tidigare försök, här) men ansiktet blir ju aldrig sig likt - man får bara vara tacksam över hennes flätor och fräknar som gör henne lätt att känna igen i alla fall. :-)

Tårtan består av mörka bottnar fylld med hallonmousse och chokladmousse gjord på mjölkchoklad. Den är spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan som jag färgat vitare. Dekorationerna är främst marsipan men också en del sockermassa.