lördag 11 september 2010

Mumintårta med hösttema och dopcupcakes

Alvar som firade sin ettårsdag med Pingutårtan firade idag sin tvåårsdag med den här mumintårtan. Önskemålet var en färggrann tårta så jag tyckte det passade bra att göra den i höstfärger nu när det ju faktiskt börjar bli höst ute.

Jag fick själv välja vilka muminfigurer jag gjorde så som ena valde jag Lilla My som ju också är färggrann. Hon är en tuff flicka som vågar klappa en igelkott. :-)
Lilla My är ju bra kompis med Mumin så han fick vara med som sällskap. Mumin tycker liksom jag att det är skoj med höst och leker i höstlöven. Det är betydligt enklare att modellera figurer som ligger, då behöver man åtminstone inte fundera hur man skall få dem tillräckligt stadiga.

Tårtan består av ljusa bottnar, blåbärsmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Den är spacklad med vit marängsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste och marsipan.

Samtidigt som Alvars födelsedag firades firades också hans lillebror Eeverts dopfest. Till den önskades färgglada morotscupcakes, gärna i orange och grönt. Färgerna på blommorna och bokstäverna var nog betydligt starkare, det syns bara inte så bra på bilden...

Totalt gjorde jag 40 st morotscupcakes (utan nötter) med cream cheese-frosting. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste.