tisdag 6 oktober 2009

Morotskaka eller -cupcakes med nötter


Jag ville prova på ett nytt recept på morotskaka trots att jag har ett som jag tyckt bra om. Det vill dock inte alltid funka så bra i muffinsformar, tycker de blir lite för porösa och smuliga (kanske det bara beror på bagaren?). I alla fall hittade jag ett recept i Peggy Porschens bok Cake Chic som jag ville prova, och det var ett bra recept. Bakverk med morot i blir ju alltid saftiga och det var skoj med nötterna i, dessutom blev jag nöjd med utseendet :-). Första gången gjorde jag bara halva satsen och då fick jag 8 st cupcakes. För 16 cupcakes/en kaka på ca 20 cm i diameter behövs:

90 g smör
200 g finriven morot
50 g hackade hasselnötter, gärna rostade (då kommer smaken bättre fram)
90 g farinsocker
90 g socker
2 ägg
200 g mjöl
1,5 tsk bakpulver
o,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker. Vispa ner morot, hasselnötter och smör. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel och tillsätt blandningen i smeten. Fördela i muffinsformar eller häll i en smord och bröad form. Grädda muffinsen i 200 grader i 15-20 minuter (kollade inte hur länge, men åtminstone 15 minuter...). Grädda kakan i 180 grader i 20 minuter (detta har jag inte testat).