måndag 12 september 2011

Chokladcupcakes med mintchokladbitar

Vår femåring har precis haft namnsdag och jag gjorde några chokladcupcakes till honom, dekorerade med grädde och bitar av mintchoklad (pätkis) då det visat sig att han precis som sin mamma tycker väldigt mycket om både grädde och mintchoklad. Receptet på cupcakesen var ett recept som lovordats i många utländska bloggar, bl.a. här, här och här, så jag var ju bara tvungen att testa det.

Cupcakesen fick väldigt vacker färg och mjuka och mycket saftiga blev de också. Riktigt så chokladiga som jag tänkt mig blev de kanske inte men när det gäller chokladsmak på bakverk så kan det aldrig bli för mycket enligt mig, så klart godkända blev de här i alla fall. ;-) Och den som är rädd för kaffesmak behöver inte oroa sig för smaken av kaffe märktes inte men kaffet tror jag i alla fall var viktigt för färgens skull. Jag skall nog testa receptet som tårtbotten också.


Jag gjorde halva satsen och fick 11 cupcakes, hela receptet är som följer (översatt och avrundat till dl-mått):

4,25 dl mjöl
4,5 dl socker
1,75 dl kakaopulver
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 stora ägg
2,25 dl starkt kaffe
2,25 dl surmjölk/filmjölk/"buttermilk"
1 dl olja
1,25 tsk vaniljpulver

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Tillsätt resten av ingredienserna, blanda till en jämn smet (du kan använda elvisp om du vill men det går bra för hand också. Smeten är väldigt lös, nästan rinnande. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 180 grader i mitten av ugnen i 18-20 minuter.