lördag 3 september 2011

Mörk chokladfudgefrosting

Jag tilltalas alltid av recept som heter chokladfudge-något och fast jag redan har några recept på chokladfudgefrosting, här och här, måste jag också pröva ett recept som jag hittade här, hos Linda på Call me cupcake. Det blev en mjuk och len frosting, mycket söt och med stark chokladsmak - god, med andra ord. Det blir ganska mycket frosting av receptet och hälften räcker ungefär till att spackla två tårtor med 22-24 cm i diameter. Gissar att frostingen passar utmärkt till cupcakes också!

300 g mjukt smör
300 g florsocker
45 g kakao
1 dl grädde
200 g mörk choklad
0,5 tsk vaniljpulver

Jag gjorde lite annorlunda än Linda och det funkade också bra: Vispa ihop smör, florsocker, kakao och vaniljpulver. Smält chokladen tillsammans med grädden, t.ex. i micron, och vispa ner i smör-florsockerblandningen. Vispa frostingen slät.