måndag 26 september 2011

Mathildes Barbapapatårta

Mathilde har firat sin ettårdag och en Barbapapatårta var önskemålet. Barbapapa själv är favoritfiguren så han skulle åtminstone finnas med, och efter att jag kom fram till att tårtan nog skulle gå i rosa och gult fick Barbazoo också plats på tårtan.

Barbazoo gillar ju djur och växter så på tårtan fick han plocka blommor och så har han också hittat en larv att leka med. Mathildes mamma skickade en bild på en fin Barbapapatårta som inspiration till mig och den tårtan hade en rolig sol som jag också ville ha med. Jag gjorde solen i marsipan, lät den torka ordentligt och sedan stack jag in en grillpinne i den och tryckte ner allting i tårtan. Jag skulle faktiskt tro att solen hölls stadig så här.

Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med chokladmousse gjord på vit choklad och jordgubbar som jag kokat med en aning syltsocker och sedan stavmixat. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan. Dekorationerna marsipan och sockermassa.

Några mini-brownie cupcakes med fluffy white frosting och hjärtströssel gjorde jag också till kalaset.