tisdag 10 april 2012

Brownie cupcakes med frukt och vårblommor


Till påskkaffet hos mina föräldrar gjorde jag en variant av brownie cupcakes som jag ju många gånger skrivit att hör till mina favoritcupcakes. I bakverk kan man sällan ha för mörk choklad så i stället för att ha bara choklad med 70 % kakaohalt bytte jag ut en del mot choklad med 86 % kakaohalt. För att få lite fruktsmak på cupcakesen var en del av chokladen jag använde choklad med apelsinsmak, och så stoppade jag ner några bitar persika i varje cupcake.


Jag skriver in receptet på cupcakesen så som jag gjorde dem den här gången. 16 st fick jag av följande:

100 g mörk choklad med apelsinsmak
60 g mörk (86 %) choklad
340 g ljust muscovadosocker
4 stora ägg
140 g mjöl
Konserverad persika i bitar

Smält chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna en aning. Rör ner sockret. Blanda ner äggen ett i taget, rör ordentligt efter varje ägg. Blanda ner mjölet och rör till en jämn smet. Fyll formarna till hälften, lägg i några persikabitar (ta gärna mera än på bilden) och fyll på med mera smet. Smeten är väldigt lös så det är enklast att spritsa smeten i formarna. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader i drygt 20 minuter.


Cupcakesen är dekorerade med vispad grädde och kokosflingor som jag färgat gröna med grön pulverfärg. Enklast gör man det genom att hälla kokosflingor och pulverfärg (det behövs väldigt lite) i en liten plastpåse och skaka om så att färgen fördelas jämt. Tack vare att kokosflingorna fungerade som isolering (eller det är min gissning i alla fall) höll sig blommorna som var gjorda i marsipan väldigt fina ovanpå grädden trots att cupcakesen stod några timmar i kylskåpet innan vi åt dem.