måndag 21 april 2008

Bloggpremiär och examenstårta


Inspirerad av alla härliga kakbloggar (skall försöka få in en lista på mina favoriter) som jag följer med ville jag öppna en egen blogg för olika kakor, tårtor och andra bakverk som jag gjort. En traditionell barnsång som lyder: "Baka, baka liten kaka, rulla, rulla liten bulla, ringla, ringla liten kringla, och skjuts med dem in i ugnen" har varit väldigt populär hemma hos oss, så det var inte så svårt att hitta på ett namn på bloggen.

Inleder bloggandet med att visa en tårta som jag gjorde jag till en nybliven diplomingenjör. Nedan kommer jag sedan att sätta ut ett urval av tårtor jag gjort på senare tid, senare kommer jag alltid att lägga in bilder vartefter jag bakar. Eventuellt kommer jag också att lägga in lite recept och annat som kan vara roligt att känna till i tårtvärlden.

Men nu till examenstårtan:

Mjuk chokladkaka
Hallonmousse
Täckt med sugarpaste med chokladsmak
Dekorationer gjorda i marshmallowfondant

Jag har nästan inte alls gjort modellerade dekorationer förut men det var väldigt roligt! Skall nog försöka mig på det flera gånger.