tisdag 5 april 2011

Lite nyttigare kokosbollar...

...men kanske godare och minst lika lättgjorda som vanliga blev de här som egentligen är gjorda enligt ett recept på brownies.

Inspirerad av Cecilia ville jag pröva något raw food bakverk och eftersom brownies är en favorit överlag var det ganska självklart att jag letade efter raw food brownies. Det här var det första recept som kom upp och hittade senare samma recept på många olika ställen så jag tänkte att det måste vara bra. Och det var det ju, alla i familjen tyckte om bollarna!

Här är receptet för 12-15 bollar, beroende på storlek.

1 cup valnötter
1 cup färska dadlar (180 g, det var precis hela det
paket jag köpte)
1/4 cup kakaopulver

Mixa alla ingredienser till en mjuk massa. Forma till bollar och rulla i kokos, eller pressa ut massan i en form och skär i fyrkanter om du vill ha brownies. Förvara i kylskåp.
De här får också bli mitt bidrag till Månadens sötsak som har temat brunch den här månaden. Jag tycker de här kunde passa bra till en sådan, så där lämpligt nyttiga för att ätas på förmiddagen men ändå söta.