fredagen den 23:e januari 2009

Grundrecept på smörkräm

Det här är den enklaste och mest snabbgjorda varianten av smörkräm som man kan ha för att spackla eller täcka en tårta med, eller som frosting till cupcakes. Det finns många olika variationer på samma recept, t.ex. har Melle ett här, och på Katris blogg har jag läst om tipset att använda råsocker flor i stället för vanligt florsocker, ett tips jag skall prova något tag.

Receptet nedan är taget ur boken Beginner's Guide to Cake Decorating; också förslagen på smaksättning är direkt därifrån. Mängden räcker till att spackla två normalstora tårtor.

115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och valfri smaksättning under omvispning.

Förslag på smaksättning

Vanilj: 1 tsk vaniljessans
Citron: 2 tsk finrivet citron- apelsin- eller limeskal
Kaffe: 4 tsk pulverkaffe upplöst i 2 tsk kokande vatten (d.v.s. "samma" vatten som i grundreceptet)
Mandel: 1 tsk mandelessans och 2 tsk finhackade, rostade mandlar (men då kan man kanske inte ha krämen som spackling, i alla fall inte om man vill ha en slät tårta ;-))
Choklad: 30 g kakaopulver eller 50 g mörk choklad, smält och avsvalnad
Likör: 3 tsk valfrik likör

67 kommentarer:

  1. Jag tror dendär ena tsk vaniljsocker har ganska väsentlig rol i smaken...

    SvaraRadera
  2. Jo, det stämmer säkert. För att inte tala om chokladen :D

    SvaraRadera
  3. ungefär hur tjockt lager med smörkräm blir det på varje tårta om detta recept skulle räcka till två?

    SvaraRadera
  4. Ganska tunt räcker nog, absolut max 0,5 cm? Har aldrig mätt så noga :)

    SvaraRadera
  5. Är smörkrämen då istället för tex. grädden man brukar ha under marsipanen? :)

    SvaraRadera
  6. Jo, precis. Smörkrämen gör att marsipanen håller bättre och inte "svettas". Fast grädde är ju godare...

    SvaraRadera
  7. Hej Tove! Har provat smörkrämen med kaffesmak och den var riktigt god och uppskattad! Tusen tack för en kanonblogg (den är en av anledningarna till mitt nyväckta intresse - bakning)! Hoppas det är ok att jag lägger upp recept som jag hittar på din blogg!? Naturligtvis länkar jag till dig!

    SvaraRadera
  8. Tack Hanna, roligt att höra! Jo, visst får lägga upp recept i din blogg men fint att du länkar hit i alla fall (trots att alla recept inte ens är mina egna).

    SvaraRadera
  9. Hej, jag lagade smörkrämen (grundrecept) i förväg och ställde den i kylen, går det bra att använda den om den får stå framme och "mjukna" ett tag? Nu är den helt hård :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Sanna! Jag läste att du hade lite trubbel med smörkrämen :( Synd. Men jag har en lösning! Ta en slickepott (som jag kallar den :P) Och rör om i ungefär 2 minuter kraftigt och sveper krämen så mjuknar den upp! OBS! Inte med elvisp! Eller liknande :-)

      Radera
    2. Tack för dirt tips också!

      Radera
  10. Jo, jag brukar ta fram den i god tid (flera timmar) innan jag behöver den. Om den fortfarande känns hård då kan man värma den i micron några sekunder (obs, sekunder!) i taget tills den blir tillräckligt mjuk.

    SvaraRadera
  11. Görenkelt recept, men funkar det till en moccatårta? Räcker det om jag dubblar receptet till en 10bitars? Trevlig sida du har!! :)

    SvaraRadera
  12. Skulle nog tro att den här satsen räcker till en 10-bitars. Men till moccatårta (tänker till sån med marängaktiga bottnar och moccasmörkräm) skulle jag nog göra just den moccasmörkrämen som "hör till", dvs den som innehåller bl.a. äggulor. Den tar kanske nån sekund mera att göra men är mycket lenare till smak & konsistens än den här. Har inte något direkt recept just nu men om du googlar hittar du den säkert!

    SvaraRadera
  13. Tack för receptet! Jag använde florsocker med chokladsmak och kaffe istället för vatten! Blev toppen!

    SvaraRadera
  14. Hej Tove

    Vilken härlig blogg! Jag har fått i uppdrag att göra en bröllopstårta för 80 personer(!) och tänkte göra en staplad amerikansk variant. Fyllningen måste ju vara ganska fast då för att den inte ska sjunka ihop. Tror du att det fungerar med t.ex 3 eller 4 lager chokladbotten i varje tårta med någon slags mousse mellan? Dom älskar choklad :) Blir det fast nog? Stadgar du upp inuti tårtan med t.ex blompinnar eller hur gör du?
    Sen såg jag dina olika smörkrämer för att spackla tårtan. Vilken är bäst tror du om jag ska täcka med vit sugarpaste?
    Vore otroligt tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  15. Vad fint att få göra bröllopstårta! :-) Nu har jag inte erfarenhet av att göra en så stor våningstårta men kan försöka svara ändå. Jag skulle tro att det funkar som du säger om du har bottnar som är lite stadigare än vanliga tårtbottnar, välj alltså nån chokladkaka av mäktigare slaget (t.ex. i stil med denna: http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2008/06/mrka-chokladcupcakes-eller-kaka.html), och chokladmousser är ofta så pass stadiga så det borde passa bra som fyllning. Nu har jag som sagt inte gjort så stora våningstårtor men jag skulle nog ha nån sorts stödpinnar i den här. Men jag skulle följa tex den här beskrivningen: http://annasbakstuga.blogspot.com/2010/06/sa-har-monterar-du-en-vaningstarta.html
    Vit maränsmörkräm är nog min favorit, lite arbetsdryg men en bröllopstårta är nog värd arbetet! :-)

    SvaraRadera
  16. Tusen tack för snabbt svar! Ja det gäller nog att provbaka några gånger så att det blir riktigt bra. Som sagt, det är en riktig ära :-) Jag ska prova den chokladbotten då med någon smarrig fyllning och marängsmörkrämen så får vi se hur det blir. Såg även en film på youtube om hur man staplar, enligt samma princip som länken du skrev. Ska bli kul att testa :-) Tack igen, alltid skönt att rådfråga någon. Väldigt fin blogg!

    SvaraRadera
  17. Hej!

    Är ny i bakvärlden men himla skoj är det. Men många frågor dyker upp och du ser ut och kunna väldigt mycket! :) den här smörkrämen kan man använda den och spritsa rosor med också eller måste man ha en fastare då? Kan man göra tårtan dagen innan och lägga på smörkrämen och sugarpaste och förvara i kylen över natten eller ska man göra det samma dag? Läste någonstans att de inte skulle förvaras i kylen men de låter ju inte så fräscht om man tillexempel ska ha grädde i tårtan..?

    Vore tacksam för lite råd, du verkar ju kunna detta:)

    SvaraRadera
  18. Hej, roligt att du hittat hit! Nu har jag inte testat men skulle absolut tycka att det går att spritsa rosor med den här smörkrämen.

    Och jo, man kan lägga på smörkräm och sugarpaste dagen innan och förvara i kylskåpet - och just i kylskåpet, just pga grädden man oftast har i fyllningen - du hade kanske läst detta med icke-kyl på någon amerikansk sida? Där gör de i alla fall ofta en annan typ av tårtor med smörkräm i fyllningen och den behöver nödvändigtvis inte vara i kylen, även om jag nog skulle ha den... Men just tack vare att du har smörkräm under sugarpasten kan du ha den i kylen, den isolerar så bra att fukten från tårtan inte kommer åt att smälta sugarpasten.

    SvaraRadera
  19. Tack för svaren! :) jag kommer inte ihåg var jag läste om att inte ställa tårtan i kylen men det va skönt att höra att det gick bra iaf. Kan jag passa på och fråga lite till kanske:)

    Dekorationer i flowerpaste, sugerpaste eller modelleringspasta, hur långt innan man ska servera tårtan kan man göra dessa utan att de blir dåliga? Och hur ska de förvaras under tiden, kyl eller torrt och mörkt?

    Tack igen!

    SvaraRadera
  20. Du kan göra dekorationerna nästan hur långt i förväg som helst, det är bara bra om de får torka ordenligt så håller de formen bättre på tårtan. Jag gör ofta mina 1-2 veckor innan, ibland ännu tidigare. Förvara sen i rumstemperatur skyddade från ljus och damm, tex i någon lämplig plastask.

    SvaraRadera
  21. Jag hoppas att du kan se den här kommentaren så långt efter det ursprungliga inlägget. Men jag funderar på att göra citronsmörkräm, men då jag aldrig smakat det så undrar jag, hur mycket smörsmak är det? Hur lång tid i förväg kan jag göra den, och hur ska den förvaras?
    Väldigt tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  22. Jag tycker egentligen inte att smörkrämen smakar så väldigt mycket smör, mest smakar den sött. Du kan nog göra den flera dagar i förväg, förvara i burk med lock på i kylskåp (så att den inte tar smak från annat i kylskåpet). Ta fram i god tid innan användning, och jag brukar dessutom värma den lite i micron (några sekunder i taget) innan jag använder den så att den blir tillräckligt mjuk.

    SvaraRadera
  23. hejj.. ja har fått äran att göra en bröllops tårta till sommaren.. hitta ditt recept på smörkräme! problemet e att tårtan ska vara laktosfri.. tror du de blir lika bra om man byter ut smöret mot laktosfritt??
    Mvh michaela

    SvaraRadera
  24. Jo, det funkar absolut! Många laktosfria produkter är helt lika som vanliga.

    SvaraRadera
  25. Tack Tove för hjälpen! Gjorde smörkrämen idag och var såklart tvungen att provsmaka lite. Det blev supergott! =) Ser fram emot att använda den på dotterns tårta på lördag! Jag kommer göra passionfruksmousse och vitchokladmousse, och sen täcka med citronsmörkrämen. Blir nog toppen!

    SvaraRadera
  26. Roligt om du blev nöjd! Och det låter som om det blir en god tårta! :)

    SvaraRadera
  27. kan man använda vanlig hushållsfärg o färga smörkrämen med? hur får man jordgubb och hallonsmak på smörkrämen? :) tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javii, Hejsan! Jag har ett tips. Gå till någon livsmedelbutik nära dig och fråga om dom har smakämnen. Om dom säger nej, fråga var man kan köpa! Smak ämen finns i massa smaker som i ditt fall, Hallon o jordgubb :)

      Radera
    2. Ja, du har rätt, nu får man ju också köpa olika smakessanser, finns i de flesta smaker. Jag vill helst bara inte använda sådana (hellre naturliga smaker) så därför tänkte jag inte på det.

      Radera
  28. Det borde nog gå med vanlig hushållsfärg, men sätt kanske till lite mera florsocker då. För jordgubbs- eller hallonsmak skulle jag testa att smaksätta med sylt, skulle tycka att det kunde funka.

    SvaraRadera
  29. tack för svaret!

    SvaraRadera
  30. Hej och tack för tipsen. Jag tittar ofta på Cake Boss på Tv och ser att dom använder spritspåse för att lägga på smörkrämen.
    Har dom en lösare form av smörkräm eller vad tror du? Jag har inte gjort någon än, men den ser ut att vara ganska lös.
    Jag ska försöka göra en fondant och sen tillverka en tårta med smörkräm.
    Jag har gjort ganska många tårtor tidigare, men det har varit grädd och princesstårtor.
    Hoppas att du kan svara mig. mvh Hasse i Örnsköldsvik

    SvaraRadera
  31. Ja, vad kan det vara för smörkräm? Den här går nog att spritsa men så jättelös är den inte. Funderade sen om det kan ha varit swiss meringue buttercream, här är ett recept på sån:

    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2008/07/vit-marngsmrkrm.html

    Den är väldigt len och smidig att arbeta och att spritsa. Pröva den!

    SvaraRadera
  32. Hej! Jag ska göra citronsmörkräm och funderar på att byta ut halva mängden vatten mot citronsaft, tror du att det skulle fungera? Tack för all underbar inspiration! /Frida

    SvaraRadera
  33. Vad menas med mjukt smör? Är ny på det här med bakning. Går det bra med magarin som får stå framme en stund så det blir mjukt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med mjukt smör menar jag just smör som stått framme i rumstemperatur så att det blir så mjukt att det går att vispa. Margarin går också bra men jag använder helst smör för smakens skull.

      Radera
  34. Tänker göra en prinsesstårta. Men när jag har läst dina inlägg så har du inte tagit på grädde runt om på tårtan innan marsipanen utan tagit på smörkrämen istället. Har jag uppfattat det rätt?
    Mycket intressant blogg och lärorik. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, precis. Smörkrämen gör så att marsipanen inte svettas så då kan du bra göra tårtan klar redan dagen innan den skall ätas.

      Radera
  35. HeJ Tove håller på att göra en 3 vånings tårta till mormor 75 år och vi har kollat jätte mycket på cake BOSS vet du vad det är? plus har en fråga förvarar man fondant som jag använder i kylskåpet eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, har nog sett det programmet någon gång. Tror inte det visas här för tillfället. I rumstemperatur förvarar du fondant, både oöppnad och öppnad förpackning.

      Radera
  36. Towe Lindberg5 maj 2012 21:38

    Hej Tove, hur länge kan man spara smörkrämen gjord på saltfritt smör och kondenserad mjölk i kylskåpet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den kondenserade mjölken inte håller längre än vanlig mjölk när den väl är öppnad, så 3-4 dagar är mitt första svar men så innehåller den ju så mycket socker så i praktiken säkert längre.

      Radera
  37. Evelyn Sepulveda13 maj 2012 00:40

    Hej Tove! Är helt ny på detta med bakning men vill ge mig in i det. Jag ska göra en tårta till min lillebror och har köpt Barcelona oblat men vad ska man ha förrutom den, den täcker ju inte hela tårtan.... Tacksam för svar.

    Mvh

    Evy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan spritsa grädde runt kanterna!

      Radera
  38. jag har precis börjat skapa och har fått till uppgift o göra en lastbilstårta till en som fyller 1.. har beställt en form som jag tänkt göra bottnen av.. men sedan köpte jag pulverfärg som man skulle blanda med alkohol för att kunna måla i olika färger. men jag undrar vad jag ska ha för underlag eller "lock" över tårtan för att detta ska lyckas? är det bäst med kristyr, marsipan lr sockerpasta om jag ska kunna måla över det sen? är helt ny inom detta och vill inte misslyckas så alla tips tas gärna emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du skall måla är det bäst att ha marsipan eller sockermassa som lock. Kristyr är väldigt skört så det går lätt sönder om man försöker måla på det. Du kan ju också färga marsipanen eller sockermassan färdigt i den färg du vill ha bilen så behöver du inte måla hela locket, men små detaljer kan ju vara behändigt att måla.

      Radera
  39. Hej Tove, jag är ute efter recpt på "frosting" ska göra en tågtårta till sonens 4 årskalas och ska ha olika färger på vagnarna...
    Går detta recept bra tror du? att använda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tycker det är ett bra recept, passar till det mesta, enkelt att färga också.

      Radera
  40. Hej! Jag är jätteny när det gäller att baka tårta, men jag undrar - vad är godast att fylla en tårta med? Mellan alla lager förstås. Och är sockerpasta gott att ha på tårta, eller föredrar du marsipan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad du vill ha för fyllning beror ju på vad du gillar. Populära fyllningar brukar i alla fall vara såna med bär (jordgubbar, hallon...) och choklad (där kan man välja nån chokladsort man tycker om. Vaniljkräm är förstås också alltid omtyckt. Själv tycker jag marsipan är godare än sockermassa så jag använder oftast den.

      Radera
  41. Hej, tack for en trävlig blogg :)
    Undrar om du har någon ide om hur jag kan spritsa rosor i marsipan eller om det går??
    mvh
    Nina

    SvaraRadera
  42. I marsipan kan man inte spritsa men nog i smörkräm, t.ex. Googla på "how to pipe buttercream roses" eller liknande så hittar du många fina tips!

    SvaraRadera
  43. Hejsan!
    Kan jag ha denna smörkräm med arraksmak i mellan knäckkakor:)
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättegott, det kan du säkert har!

      Radera
  44. Hej, kan man breda smörkrämen överst på en kaka och lämna den så (utan att lägga på marsipan), eller ser det tokigt ut? Eller smakar det konstigt?

    SvaraRadera
  45. Hej Tove!
    För första gången igår bakade jag en "fintårta" med sugarpaste, till min syster bröllop. Jag gjorde bottnar, fyllningar, och igår var den spännande dagen när jag skulle spackla och täcka tårtan. Men alltså, spacklingen! Det blev ju haveri av allting. Jag vet inte hur många svordomar jag fällde där i köket. Hur gör man?? När jag skulle spackla sidorna så följde både tårtbottenbitar och mina moussefyllningar med, när jag försiktigt drog med slickepotten. Smörkrämen blev kladdig av chokladmousse, och det blev hål i sidan av tårtan, där fyllningen lossnade. Hur sjutton ska man gå tillväga för att det ska bli så fint som dina spacklingar??

    SvaraRadera
  46. Kanske ska tillägga att den var riktigt mjuk och smidig, värmde den tom i micron några sekunder, för jag tänkte att problemet var att den var för hård. Men det var den alltså inte. Var det fel verktyg att använda en slickepott?
    Har du nåt tips??
    Tacksam för svar då jag gärna vill göra fler tårtor, men lyckas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du tillade sista kommentaren för det hade varit mitt första tips. :) Men annars är nog en slickepott för mjuk att spackla med, testa en bred smörkniv eller t.o.m. en vanlig matkniv nästa gång. Nog hade väl fyllningarna hunnit stelna tillräckligt? Annars har jag inte så bra tips, annat än att det som sagt är viktigt att fyllningarna faktiskt har stelnat och "lagt" sig, och att ha ett bättre verktyg än slickepott.

      Radera
    2. Som någon skrivit längre upp i kommentarsfältet så kan man spritsa smörkrämen först för att jämnt fördela den. Sen bara ta en hård slickepott eller något och spackla till det. Då riskerar inte smörkrämen lossna från tårtan.

      Radera
    3. Tack för hjälpen med tipset! :)

      Radera
  47. Jag har en egen fråga om tårtor. Jag tycker inte att smörkräm smakar så gott under tårtlocket. Det blir för sött. Jag har hellre grädde, men jag vet av erfarenhet att marsipanen "svettas" om man har grädde under. Allra värst blev det den gången jag använde laktosfri grädde under. Marsipanen formligen rann av. Nu ska jag göra en rund laktosfri marsipantårta igen och tänkte få till den runda formen med att spackla rikligt med grädde. Hur långt innan kan man göra tårtan om man inte vill att den ska hinna börja svettas. Är det timmen innan kalaset som gäller? Eller har du något annat tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också dålig erfarenhet av grädde under marsipan. Men någon timme skall det nog hålla, om det inte är sommarens varmaste och fuktigaste dag. ;) En del tycker att det hjälper att olja marsipansidan som kommer mot grädden, men tycker inte själv att det har så stor skillnad.

      Radera