måndag 5 januari 2009

Mascarponefrosting

Receptet på mascarponefrosting har jag hittat härHow To Eat A Cupcake. Den är mildare och fylligare i smaken än t.ex. cream cheese frosting; mascarpone är ju mycket fetare än t.ex. philadelphiaost. God är den i alla fall, jag kan tänka mig att den passar med cupcakes/muffins som är ganska milda i smaken, t.ex. med frukt i, eller med chokladcupcakes. Eller varför inte som tunna lager fyllning i en lite mäktigare chokladkaka, eventuellt tillsammans med frukt/bär? Jag anpassade receptet så det passade mig bäst, och den här mängden räcker till ca åtta cupcakes:


125 g mascarpone
1 dl vispgrädde
½ dl florsocker

Vispa ihop alla ingredienser i 1-2 minuter tills frostingen blir mjuk och fluffig. Använd frostingen genast.


Tips tillsatt 31.1.2012: Det går bra att byta ut mascarponeosten mot annan färskost, t.ex. Philadelphiaost eller mot laktosfri färskost (Valios Viola) om du vill göra en laktosfri frosting. Frostingen går jättebra att spritsa!