lördag 17 januari 2009

Mangomoussetårta

Den här tårtan gjorde jag till en liten middagsbjudning. Det fick gärna vara en fräsch tårta, så jag gjorde en mangomoussetårta med mangogelé och dekorationer i vit choklad.

Mängden mousse räcker till en moussetårta för ca 10 personer, eller till två lager fyllning i en tårta på 22-24 cm i diameter.
En burk konserverad mango i sockerlag (425 g)
200 g citronkvarg
200 g naturell färskost
5 gelatinblad
2 dl grädde

Mixa mangon inlusive sockerlagen till puré. Blanda ca hälften av mangopurén med kvargen och färskosten. Blötlägg gelatinbladen, hetta upp resterande mangopuré och smält de blötlagda gelatinbladen i den. Blanda ner gelatinblandingen i mangofyllningen. Vispa grädden och blanda ner även den.

Till mangogelén har jag haft en burk babymangopuré blandad med lika mycket vatten, lite socker, lite citronsaft och tre gelatinblad.

Blomman har jag gjort enligt instruktioner på My Sweet & Saucy, även om jag inte gjorde helt enligt dem. Jag valde att sätta turkosa pärlor i blomman då jag via omvägar fick höra att värdinnan antagligen tycker mycket om turkos färg.
Jag har tittat lite på Pias vackert spritsade tårtor när jag gjorde mönstret ovanpå tårtan. Chokladgallren har jag spritsat på bakplåtspapper och innan jag tog loss dem från pappret hade jag allting en kort stund i frysen så att de skulle stelna ordentligt.