måndag 6 april 2009

Födelsedagstårtor med röda blommor

Två tårtor som jag gjorde till ett 60-årsfödelsedagskalas. Av någon anledning hade jag svårt att bestämma mig för hur jag skulle dekorera dem - ganska vanliga blommor blev sen till sist i alla fall. Eftersom blommorna var mörka ville jag lätta upp den ena tårtan och gjorde den rosa, den andra var svår att göra annan färg än brun :-). För ovanlighetens skull blev ytan på chokladtårtan väldigt blank och fin, men kanterna tål nog inte att studeras närmare...

Chokladtårtan
Chokladsockerkaka
Chokladmousse gjord på mintchoklad
Päronbitar
Täckt med chokladglasyr
Blomman gjord i marsipan/sugarpaste

Rosa tårtan
Ljus sockerkaka
Jordgubbskvarg
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med sugarpaste
Blommorna och bladen gjorda i marsipan/sugarpaste