onsdagen den 4:e juni 2008

Sugarpaste

I stället för att täcka tårtor med grädde eller marsipan, som ju är vanligast i Finland, kan man använda marshmallowfondant ("mmf") eller sugarpaste ("sp"). Eftersom jag föredrar sp framom mmf tänkte jag här skriva några ord om sp och också berätta hur man kan göra sin egen sp.

Sp är den vanligaste massan att täcka tårtor med i t.ex. England och USA som har helt andra traditioner än vi när det gäller att dekorera tårtor. Sp är kort och gott en sockermassa som egentligen bara smakar socker, men den är också möjlig att smaksätta med t.ex. citron, eller så kan man göra en chokladvariant av sp (se t.ex. uggletårtan). Fördelen med sp framom marsipan tycker jag främst har med utseendet att göra, man får jämnare och glansigare tårtor med sp, de ser "lyxigare" ut, helt enkelt. Sp är också enklare att arbeta med än marsipan. En annan fördel är att sp går att få helt kritvit medan marsipan är lite smutsvit i färgen. Sp smakar egentligen inte annat än väldigt sött (första gången jag smakade på sp tyckte jag det var som att äta florsocker direkt ur paketet...) och själv tycker jag att marsipan är godare är sp. Men för den som inte tycker om marsipanens speciella smak eller för den som är allergisk mot mandel är sp ett bra alternativ. Tyvärr har jag själv inte lyckats göra en lyckad sp utan gelatin, så tårtor som skall passa vegetarianer måste åtminstone jag täcka med marsipan (eller grädde förstås, eller någon smörkräm).

Sp finns att köpa från tårtbutiker på nätet men själv brukar jag göra egen. Nu har jag inte smakat på köpt sp så jag kan inte säga vad den smakar, men jag har läst är hemgjord godare och den är faktiskt inte så svår att göra. Det här receptet finns bl.a. på Tasteline, men jag skriver ner det här också:

Den här mängden räcker att täcka en stor tårta på 24-26 cm i diameter, inklusive dekorationer:

1 msk gelatin
0,6 dl kallt vatten
1,25dl flytande glukos eller ljus sirap (glukos finns på apoteket). Jag brukar använda ljus sirap, men för en riktigt kritvit sp måste man använda glukos - åtminstone så länge det inte finns vit baksirap, som de flesta i
Sverige använder, i Finland.
1 msk glycerol (finns på apoteket)

2 msk matolja eller kokosfett
900-1000 g florsocker
2-3 droppar smak och färg, om man så önskar

Det här behöver du alltså:


Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills det tjocknat. Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt sirapen och glycerolen, blanda väl. Rör i det vegetabiliska fettet och dra bort från värmen. Tillsätt eventuellt smak och färg.

Här har jag blandat vatten, gelatin, sirap, glycerol och olja:


Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Häll hälften av florsockret i en skål och häll i den fingervarma blandning. Blanda väl. Tillsätt successivt resten av florsockret och blanda tills kladdigheten minskar. Det är dock viktigt att inte tillsätta för mycket florsocker, sätter man för mycket florsocker blir sp:n för torr och skör och svår att kavla. Så lämna sp:n lite kladdig och om det behövs kan du i stället tillsätta mera florsocker vid utkavlingen.

Så här kladdig har jag lämnat sp:n den här gången:



Plasta in sp:n väl i färskfolie och förvara i lufttät ask i rumstemperatur (sp går också bra att frysa). Den får gärna vila ett dygn innan du använder den. Sen när det är dags att kavla ut den knådar du den mjuk och tillsätter eventuellt florsocker. Enklast kavlar du på oljat eller florsockrat silikon-/plastunderlag. Och kom ihåg att spackla tårtan med smörkräm eller motsvarande eller, om du vill spackla med grädde, fodra sp:n med olja eller smält smör innan du lägger den på tårtan!

Nu medan jag skrev detta kom jag på att man kanske kunde byta ut gelatinet mot agar-agar, och på det sättet få en gelatinfri version. Kanske värt ett försök?

Tips (tillsatt 1.7.2008): Om man gör blommor av sugarpaste är det fiffigt att blanda i lite cmc
i sugarpasten
(max en halv tsk/500 g massa) som gör den segare och lättare att forma. Då torkar sugarpasten också fortare och blir hårdare och blommorna håller därför formen bättre. Det allra bästa materialet för blommor är i alla fall flowerpaste.

Tips (tillsatt 12.9.2008): Förvara gärna sp:n i kylskåp (trots att den nog håller i rumstemperatur), den är mycket enklare att arbeta med om den är kall.

73 kommentarer:

  1. Suveränt bra beskrivning!

    SvaraRadera
  2. Tack for visuella recepten:)Har du forsokt att blanda ihop marsipan med sugar paste, tankte att det kanske smakar battre an sugarpaste?

    SvaraRadera
  3. Tack, hoppas det finns använding för beskrivningen också :-). Jo, jag har faktiskt en gång provat på att blanda sp och marsipan. Tyvärr kom jag aldrig själv att smaka på den tårtan så jag vet inte själv vad det smakade. Jag har i alla fall läst på flera ställen att det blir lyckat, så det kan man alltså bra göra.

    SvaraRadera
  4. kiitos tove hyvistä ja tarkoista ohjeista! Itse en ole koskaan tehnyt sokerimassaa vaan maistanut ainoastaan valmiiksi ostettua sellaista ja maku on mielestäni niissä hirvittävä....joten pitäisikin ehdottomasti kokeilla tehdä tuota itse! Sitten palaan tänne uudestaan ja pyydän joihinkin kohtiin vielä tulkkausapua... =))))))

    SvaraRadera
  5. Kiva jos näistä ohjeista olisi hyötyä. Tervetuloa sitten vaan kyselemään :-)!

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Har tänkt baka en stor tårta(som en bakplåt) Har du någon erfarenhet av att göra ett sånt stort täcke av sp ? är de svårt? Är ammatör :P!! Går det bra att färga med karamellfärg? Kan man göra tårtorna i förväg och förvara i kylen, utan att de smakar pekka sen ? Mvh evelina evelinalindblad88@hotmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag tänkte prova göra SP, har aldrig gjort förut. Här på landet som jag bor är inte urvalet så stort i butikerna och de hade ändast gelatin-blad! Kan man använda det istället och hur mycket ska man då ha? Flytande glukos hade dom inte på apoteket, men påstod att flytande sötningsmedel fungerar på samma sätt????? Har inte vågat prova med det, så tänkte att jag tar ljus sirap...men typiskt hade dom inte det heller i lokalbutiken...har du lagat på vanlig sirap??? Måste åka till stan för att få vad man vill ha eller så ska jag beställa på webben, men har sån inspiration nu att pröva dina recept att jag inte skulle vilja vänta! ;) Härliga kakor på din blogg. Lagade lemoncurd i veckoslutet och fyllde en kaka med grädd-lemoncurd...lite för sur tyckte gästerna men annars supergod....jag hade stora citroner så det blev säkert en aning för kraftigt.

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym, roligt att höra att du har inspiration! Du kan säkert prova byta ut gelatinpulvret mot gelatinblad, 1 tsk pulver motsvarar 1 gelatinblad, så då borde 1 msk pulver motsvara 3 gelatinblad. Vanlig sirap borde ju funka lika bra som ljus (eller vit), men att flytande sötningsmedel skulle fungera har jag inte hört...? Angående lemon curden så borde jag nog skriva in vid det receptet att det kan behövas lite extra socker i fyllningen, för den har ju faktiskt rätt så kraftig citronsmak, om än god :)

    SvaraRadera
  9. Hej Tove!
    Först måste jag säga att du har en underbar sida. Jag besöker den hela tiden.
    Det jag undrar är hur man formar alla de fina blommor som du har på tårtorna med SP, gör du det själv eller använder du former?

    Massor av kramar
    Louise


    louise.wetterling@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag tänkte höra om du har någon koll på hur lång tid det tar att tina upp SP efter den varit i frysen? Och om det är bästa att göra det i kyl- eller rumstemperatur? Sen undrar jag om du har en aning om var i Sverige man kan få tag cmc? Och vad är det för något?

    Såg också att någon undra (iofs för väldigt länge sen) om hur den var att blanda ut med marsipan. Kan bara tala av egen erfarenhet men jag gör nästan alltid det om det inte behöver vara mandelfritt. 50/50 brukar bli bra och locket blir inte alls sådär hemskt sött som ren SP brukar vara...

    //Anna

    SvaraRadera
  11. Hej Anna, ja-a, jag har ju nog fryst sp många gånger men aldrig tänkt på hur länge den tar att tina... Men om jag skall täcka en tårta mitt på dagen tror jag jag har tagit fram spn i rumstemperatur på morgonen. OM jag minns rätt, det är ganska länge sen jag fryst sp...

    Undrar om du kunde använda tex gum tragacanth i stället för cmc?
    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=1553
    Tror cmc förresten också kallas tylos(e), om det är lättare att hitta då. Jag har ibland använt cmc för att få spn att torka snabbare, den blir en aning mer lik fp med cmc i, men jag tycker nog den funkar helt bra utan också.

    SvaraRadera
  12. Hejsan!!Vilken underbar sida du gjort.Och tusen tack för att du vill dela med dig till alla oss som älskar att baka..Du är otroligt duktig..Sen jag hitta din sida för ett tag sen har jag redan provat en hel del bakverk med toppenresultat..Jättekul med nya ideer..Men jag har en frâga som jag hoppas du kan hjälpa mig med.Du skriver att man innan man lägger pâ sugerpasten pâ tàrtan mâste man spackla târtan först..Om man spacklar med smörkräm,,mâsta man lâta krämen stelna innan locket läggs pâ?Tittade nämligen pâ Youtube och där spacklade dom 2 gr plus kylen en stund..Hoppas du förstâr vad jag menar och kan hjälpa mej..Min lilla flicka fyller nämligen 4 snart och tänkte överraska henne med en Hallo Kitty târta..Än en gâng tack för en underbar sida!Alltid lika kul att titta in här Mvh Linda

    SvaraRadera
  13. Tack Linda, skoj att höra att du haft nytta av min blogg. Funderar hur jag själv brukar göra och det varierar nog...;) Men visst är det bra att låta tårtan stå en stund i kylskåpet efter att man spacklat den så att krämen stelnar, då är det enklare att få spn bra på då man har lite råd på att flytta den och "ordna" den utan att krämen komer med, så att säga. Tror förresten jag har sett samma video du skriver om, där de "crumb coatar" tårtan först för få nån sorts yta på den, så att smulor och eventuella omjämnheter täcks in, och så efter en stund spacklas den på nytt för att få riktigt slät och fin yta - men på det här sättet blir det ju ganska mycket smörkräm så jag brukar nog försöka klara mig med en spackling.

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Vilken underbar sida du har, vad man än söker till tårtor så finns det här! :D Jag ska prova att göra egen sp till en tårta i helgen, men jag undrar om det går att dubbla receptet eller om det fungerar som godis och blir helknas då? Ska göra en ganska stor tårta... tusen tack på förhand!

    SvaraRadera
  15. Tror jag som mest gjort 1,5 sats och det funkade helt ok. Men kanske det i alla fall är fiffigare att göra en sats två gånger?

    SvaraRadera
  16. Hej hej!
    Det här är det bästa receptet jag hittat på sp, får jag älgga upp det på min blogg om jag länkar dig som källa?

    SvaraRadera
  17. Malin, jo förstås! Och ursprungligen är det ju inte mitt recept, har hittat det på Tasteline.

    SvaraRadera
  18. Hej! Tänkte bara berätta att jag provade göra sp:n med agar-agar förra veckan. Det blev sådär. Troligtvis hade jag i fel mängd men eftersom det var stört omöjligt att komma fram till ett enat svar över hut mkt drygare än gelatin det var så var det bara att chansa. Täcket var rätt sprött och svårarbetat och blev väldigt glansigt. Inte direkt den stiligaste tårtan jag gjort i mitt liv men det smakade bra och det går ju i alla fall. Vilket jag tänkte att du ville veta, det var ju trots allt här ifrån som jag fick förslaget. Lycka till med det fortsatta tårtbakandet.
    /Anna

    SvaraRadera
  19. Tack Anna för din kommentar. Jag har aldrig provat agar-agar själv men det var intressant att läsa om din erfarenhet och bra att ha i minnet om jag någon gång provar själv...!

    SvaraRadera
  20. Hej Tove!

    Tack för att du delar med dig dina kunskaper, guld värt!

    Tänkte fråga om denna sp blir helt vit eller om du brukar färga den och i så fall med vad?
    Har bara använt färdig vit sp tidigare men tänkte denna gång göra den själv..

    SvaraRadera
  21. Tack för att du uppskattar min blogg! Om du använder vit sirap och kokosfett blir den kritvit, om du använder matolja blir den så gott som kritvit. Men om jag vill färga sp:n (till annat än vitt då) använder jag pastafärger.

    SvaraRadera
  22. Hej
    vilken fin sida och fina tårtor. Ska börja lära mig efter jul. Kommer säkert höra av mig med frågor o dyligt. Trevlig höst. Egle

    SvaraRadera
  23. Upeita kakkuja!
    Käytät ilmeisesti ihan apteekin glyserolia? Jostain kuulin, ettei se sopisi elintarvikekäyttöön. Mitä sanovat tästä apteekissa tai pullossa? Ullanunelmasta voi kuulemma tilata elintarvike-glyserolia.

    Iinu

    SvaraRadera
  24. Hej! Du har en helt underbar sida, vet inte hur länge jag har suttit och bläddrat runt nu, och längtat efter alla tårtor du har gjort. Min fråga om SP är hur länge man kan ha den fryst? Håller den sig färsk i veckor, månader? Har hittils aldrig gjort SP, men är riktigt sugen nu att prova på.
    Mvh Sarah

    SvaraRadera
  25. Tack Egle, du är välkommen med frågor :) Iinu, kyllä käytän apteekin glyseroolia, miksi se ei sopisi elintarvikekäyttöön (en ole kyllä kysynyt apteekista siitä...). Sarah, ja-a, svårt att säga. Säkert håller den någon månad men där är ju lite fett i, så kanske inte ett halvår precis ;).

    SvaraRadera
  26. Hej! Du har verkligen en helt underbar sida! Tack för att du delar med dig av dina recept!! :-)
    Skulle du kunna berätta hur du gör flowerpaste? Eller måste man köpa den färdig? //Sara

    SvaraRadera
  27. Tack Sara! Flowerpaste har jag aldrig gjort själv, bara använt köpt (som är jättebra). Men om vill leta efter recept kan du googlar t.ex. på gum paste recipe så kanske du hittar något? Meddela gärna hur det går ifall du testar något :)

    SvaraRadera
  28. Jag har som många andra suttit o kolla runt på din blogg o gud va fina saker du gör =) önskar man var lika duktig själv..

    Men iaf tänker jag mig nu göra ett försök till att göra din sp och göra en tårta..

    Har ju beställt pastafärger men då till min fundering, hur gör du när du färgar? Alltså färgar man när man gör sp eller kan man färga efteråt alltså mindre delar av den? tänkte om man skulle använda sig av dekoration?
    och från vart beställer du fp ifrån?

    SvaraRadera
  29. Undrar om du vet hur länge i förväg man kan göra sp? Tänkte om man kan förbereda någon dag innan?

    tack för en underbar sida

    SvaraRadera
  30. Det beror på vilken färgs sp jag behöver. Om jag vet att jag bara behöver rosa tårta så färgar jag hela massan rosa direkt medan jag gör sp:n. Annars låter jag den vara vit och färger i efterhand enligt behov. Sp håller (har jag läst) 3-4 veckor, mycket väl inplastad för den torkar ganska lätt. Men som sagt går den också bra att frysa.

    SvaraRadera
  31. Du räddade just vår fest på lördag! Tack

    SvaraRadera
  32. Hej!
    Vilka fantastiska bakverk du gör!
    Har aldrig tidigare varit intresserad av någon blogg men denna var så otroligt inspirerande.

    Jag tänkte försöka mig på att göra en tårta med limemousse med ett överdrag av sp och funderar på om det går att lägga sp direkt på moussen eller om det är bättre att ha ett lager sockerkaka överst. Vad tror du?

    Vänliga hälsningar
    Annelie

    SvaraRadera
  33. Tack Annelie för kommentaren! Du skall absolut ha en tårtbotten innan sugarpasten, och denna borde du dessutom "spackla" (bre ett tunt lager) med någon smörkräm så att sugarpasten inte smälter av fukten från moussen & tårtan.

    SvaraRadera
  34. hej!
    om man vill färga och smaksätta spn med choklad, vad ska man använda att smaksätta med och hur mycket? tack för en bra sida

    SvaraRadera
  35. Kanske bäst att göra så här:
    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2009/11/chokladsugarpaste.html

    SvaraRadera
  36. Hej!

    Ser att det här är ett ganska gammalt inlägg...men hittade hit då jag googlade "sugarpaste" = )

    Har själv aldrig använt sp (gillar ju marsipan) ...men tänkte att jag skulle testa sp eller mmf. Har dock inte kunnat hitta någon speciell skillnad mellan dem. Så chansar lite å slänger iväg en fråga här...vad är den stora skillnaden? Syftar då på smaken = )

    /Eva

    SvaraRadera
  37. Själv tycker jag marsipan är godast, jag tycker om marsipansmaken. Sp smakar bara jättesött men har ingen annan smak, så den passar bra för dem som inte gillar marsipan. Mmf smakar marshmallows, den brukar åtminstone barn tycka om. Så man får anpassa "överdraget" lite beroende på vem som skall äta tårtan. ;-)

    SvaraRadera
  38. Tack för ditt sp recept,
    har blivit en Kitty tårta å en Blixtentårta här som gjorde succe:-)
    Men jag undrar när du färgar sp använder du dej av flytande färg eller pulver?
    Tyckte när jag färgade med flytande att det var svårt att få riktigt röd,blev mörk rosa..

    SvaraRadera
  39. Jag använder pastafärger. Röd är dock svår att få till vilken sorts färg man än använder, bäst är att använda sk hög koncentrerad färg som tex denna:
    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=489
    Och så är det fiffigt att färga sp:n några dagar innan man behöver den så att färgen hinner mogna och djupna.

    SvaraRadera
  40. Hej! Hoppas du läser det här trots att det är ett gammalt inlägg!

    Använder du gelatinblad eller gelatinpulver? Jag har aldrig använt gelatin och det är de alternativen som finns på affären! "1 msk" gör mig inte mycket klokare! ;)

    Kan man köra degen i hushållsassistent med degkrok, eller måste man knåda den själv?

    Hoppas att du svarar! :)

    SvaraRadera
  41. Jo, det är nog gelatinpulver! Om det är blad skriver jag nog ut det som gelatinblad. Men jag skall försöka minnas att rätta till det i receptet så det står gelatinpulver.
    Och man kan knåda den med degkrok i hushållsassistent, det underlättar ju en hel del. :-)

    SvaraRadera
  42. Hej.
    Jag har en fråga ang. glycerol i SP. På Apoteket var de väldigt tveksamma till att det var ätbart? Vad har den för funktion i SP?
    MVH Frida

    SvaraRadera
  43. Hej Frida, du är nog inte den första som stöter på samma problem i apoteket. Glycerol är nog ätbart, och används för olika ändamål inom just tex livsmedelsindustrin. Glycerolen är fuktbevarande och därför har man den i sugarpaste. Men det skall nog bra att lämna bort den också, har sett många recept utan.

    SvaraRadera
  44. Underbart att hitta tips till när ma ska göra tårta :) Det blir min första gång med sp.. hur mycket behöver man till en tårta som är stor som en långpanna? Vi ska göra en stor tårta till min sons namnceremoni.. Är helt ny i detta.. så jag måste suga i min info så det inte blir helt tokigt.

    SvaraRadera
  45. Ja-a, till en så stor tårta skulle jag säkert göra 3 * receptet, för att vara säker på att räcker till. Det blir antagligen över men bättre så. ;-)

    SvaraRadera
  46. Tack för svaret :) Om jag bestämmer mig för att ta den enkla vägen och köpa färdig, hur mycket behöver jag då? Är det lika gott med köpt? Och om man skulle få för sig att använda marsipan, är de nåt som finns i vanlig mataffären och går den att färga med såna färger som man färgar sockerpastan med?

    SvaraRadera
  47. Jag skulle nog räkna med åtminstone 1,5 kg, som sagt är det bättre att ha för mycket än för lite. Tja, sockermassa är väl inte god oberoende om den är köpt eller hemgjord, den köpta ka ha någon bismak som hemgjord inte har men själv tycker jag man kan lämna sockermassan oäten, den finns mest för dekorationens skull. Marsipan är godare och jo, jag brukar använda sån som finns i vanlig mataffär (åtminstone den vi har i Finland är bra), och den färgar man helt på samma sätt som man färgar sockermassa.

    SvaraRadera
  48. Provade precis det här receptet. Otroligt bra och enkelt! Tack! :)

    SvaraRadera
  49. Hej Tove,
    Hur förvarar du tårtor täckta med sugarpaste? Måste göra två tårtor och skulle vilja täcka dem 2 dagar innan servering och sedan förvara i kyl. Går det bra? Läste nånstans att man bör lägga på sp-locket minst 2 dagar innan serveringen så sugarpasten hinner torka. Men torkar den verkligen i kylskåp? Jag har fyllningar i tårtan så jag vill inte låta den stå framme heller. TUSEN TACK för en superblogg!! Det är som ett uppslagsverk för oss andra :-). Pia

    SvaraRadera
  50. Tack Emelie, roligt att läsa!

    Pia: Tack, roligt att höra att du tycker om bloggen! Jo, om du vill kan du kan nog göra dem två dagar i förväg och förvara i kyl, om du bara har spacklat tårtorna ordentligt med någon bra smörkräm så skall de nog hålla. Men du behöver inte göra det, det går bra dagen innan eller samma dag också. Är det på nån amerikansk sida du läst att de skall täckas två dagar i förväg? De gör lite andra typer av tårtor där och gör därför på annat sätt. I alla fall så skall du absolut ha dem i kylskåp, det är ju säkert grädde och/eller andra mjölkprodukter i fyllningen och de måste vara i kylen.

    SvaraRadera
  51. Hej!
    Tänkte fråga dig om man kan göra en tårta med sugarpaste dagen innan den ska serveras? Funkar det att ha den i kylen utan att den blir förstörd eller svettas?
    Du får gärna svara till min mail; cecce_o@hotmail.com
    Tack på förhand!

    Mvh Cecilia

    SvaraRadera
  52. Skickade mejl till dig! :) Men svarar även här; jo, det går bra! Ha smörkräm under bara (se även mitt svaret ovan). Och här har jag också skrivit lite mera om samma:
    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/p/fragesidan.html

    SvaraRadera
  53. I receptet skriver du Glukos men det är antagligen Glykos du menar... och inte Glycering som det står här lite längre ner... vill ju inte att folk ska förgiftas! Ändra i receptet kanske?? Annars tack för ett toppen bra recept!

    SvaraRadera
  54. Glukos (en sockerart) menar jag, och glycerol. (Så här jag ju skrivit i en kommentar lite uppåt: Glycerol är nog ätbart, och används för olika ändamål inom just tex livsmedelsindustrin. Glycerolen är fuktbevarande och därför har man den i sugarpaste. Men det skall nog bra att lämna bort den också, har sett många recept utan).

    SvaraRadera
  55. Hej Tove!
    Jag ska göra en stortårta om en månad.
    Och då ska jag göra en som är lika stor som en plåt och ca. 15 cm hög, hur mycket sugarpaste tror du att jag behöver då?
    Mvh Amanda

    SvaraRadera
  56. Det står glycerol i suggarpaastreceptet, jag var till apoteket och frågade efter det men det var inte till att äta, är det verkligen glycerol du menar?

    SvaraRadera
  57. Amanda: Om du gör dubbelsats skall det nog räcka, men det kan vara enklast att göra en sats i taget.


    Anonym: Du är inte den första som frågar ;-) (se mina svar på olika kommentarer tidigare). På bilden i inlägget ser du också hur burken ser ut. Men glycerolen går att lämna bort.

    SvaraRadera
  58. Supermysig blogg du har! Det är sjukt vad fina bakverk du gör!!

    Kollade upp det här med glycerol lite grann och jag lärde mig att det är en tillsats med nr E422, se länkar, för alla som undrar.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Glycerol
    http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27831

    Har aldrig ens gjort tårta nån gång men när jag gör det ska jag testa SP. Det är svårt att inte bli inspirerad här. Ha det gott!

    SvaraRadera
  59. Tack för din fina kommentar! Jag blev så glad. Tack för länkarna också. Har ju läst samma förut men tänk att jag inte kommit på tanken att länka till fakta, då hade jag ju varit mera trovärdig från början...

    SvaraRadera
  60. Jag bakade nyss kakan och spacklade med smörkräm, kan jag då lägga på marsipanen idag redan?( vi skall ha 1 års kalas imorgon)

    SvaraRadera
  61. Hej Tove! Jag mailade dig för någon vecka sedan angående vita sirapen som var ganska så omöjlig att få i Finland och man måsta nästan åka till Sverige för att få tag på den. MEN den finns att köpa på Åland =D lite närmare än Sverige =)Har nu 4 st hemma på lager :P

    SvaraRadera
  62. Nu när du säger det kommer jag ihåg att jag faktiskt köpt vit sirap på Åland för flera år sen! Men vi far oftare till Sverige än till Åland, så därför kom jag inte ihåg det när jag svarade dig. :)

    SvaraRadera
  63. cmc vad är det? länken fungerar ej.

    SvaraRadera
  64. Cmc är ett pulver som gör att sockermassan torkar fortare och blir hållbarare om man vill göra tex tunna dekorationer, eller tunga dekorationer som annars lätt sjunker ihop. Jo, borde ta bort länken, sidan den länkar till har inte fungerat på några år.... Men här finns samma:
    http://www.tartdecor.se/cmc.html

    SvaraRadera
  65. Hej! Jag har gjort en sp dekoration som har blivit lite torr, kan man pensla på något innan man lägger den på tårtan för att den ska se lite finare ut eller är det försent? Tack för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du lägger den på tårtan t.ex. dagen innan och sen har tårtan i kylskåpet blir dekorationen lite "svettig" och glansig och ser mindre torr ut. Annars skulle jag nästan hellre lämna den lite torr än att pensla, det blir sällan bra (har prövat...).

      Radera
  66. Toppen sida! :)

    Jag har gjort MMF några ggr, enkelt att göra. Är SP lika enkelt för en nybörjare? Vilket skulle du rekomendera?
    Jag tycker MMF inte får någon fin slät yta som SP (köpt sp iaf)....
    När har du i färgen i sp?
    Om man vill tillföra smak, hur mkt ska man ha i?

    Om möjligt, maila mig gärna svar :)
    sussaed80@hotmail.com

    SvaraRadera
  67. En till fråga... är det värt att kladda ihop SP själv, eller vad kostar det att göra en sats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mejlade dig, men svarar här också. Skall försöka svara på dina frågor om sugarpaste. Sån är enklare att göra än mmf, mindre kladdigt. Å andra sidan är mmf säkrare att lyckas med tycker jag, hemgjord sugarpaste får man inte lika jämt resultat som med mmf (blir oftast för torr och spricker lätt). Så jag köper sugarpaste nuförtiden, då vet man vad man får och så kan man lägga ner mera tid på själva bakandet och dekorationer i stället. Du har rätt i också att man inte får lika jämn yta med mmf som sp, mmf blir lätt lite "skrovlig".

      Jag har inte provat smaksätta sugarpaste men det brukar ofta stå på förpackningen till olika essanser (eller vad man använder) hur mycket man skall ha /kg. Färgen har jag i sirapsblandningen efter att jag tagit bort kastrullen från värmen.

      Radera
  68. hej måste ta och prova på receptet, för nu blev man inspirerad. du skriver i vissa inlägg att man kan lämna bort "glycerol", borde man då ersätta det med någo annat eller?
    och hur är det om man skulle vilja ha någon sorts likör eller rom i det. skall man lägga någo mera av annat då? tackar färdigt för svar

    MVH/ Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man kan lämna bort glycerolen, kanske sätta till lite mera olja i stället (nu är det så länge sen jag gjort sugarpaste så jag kommer inte riktigt ihåg hur ingredienserna funkar med varandra).
      För att få ordentlig smak borde du nästan ha romessans som ger starkare smak än rom, eller så använder du riktig rom och sätter till lite mera florsocker.

      Radera
  69. Hej och tack för en toppensida.Min fråga är var kan jag köpa CMC och vad heter på svenska och engelska, MVH Monica

    SvaraRadera