söndag 29 maj 2011

Liten testtårta

Den här tårtan gjorde jag för att testa främst en ny marsipan och en annan version av dekorationsark gjorda av sockermassa, s.k. malty sheet, och så testade jag också nya mönsterlinjaler som jag skaffade för ett tag sedan. Fyllningarna var också delvis nya men om dem skriver jag mer en annan gång.

Marsipanen var Kåkås extra vita marsipan som i Finland finns att köpa åtminstone på Roberts. Som man ser på bilden är den så gott som vit så man behöver inte färga den vitare själv, och väldigt mjuk och behändig att kavla var den också så den gick godkänt.Dekorationsarket "malty sheet" tyckte jag också om; även om det var lite tråkigare (inte lika blankt och slätt) som dekorationsarket icing sheet till utseendet, tyckte jag bättre om att använda det här. Det kändes inte lika skört, och det var inga problem att fästa en remsa av det runt tårtan. Hjärtanen på tårtan testade jag göra på två olika sätt: dels kavlade jag ut marsipan, lade arket ovanpå och tryckte sen ut ett hjärta - det här gick väldigt lätt - dels testade jag också trycka ut samma dekoration direkt ur arket men det funkade inte alls och jag fick ta en sax till hjälp för att få ut hjärtat. På bilden är hjärtat till vänster gjort enligt första metoden och jag tycker också man ser på det att det var enklare att göra, det blev snyggare. Så småningom kommer Strössel & annat att få in dekorationsark av sockermassa till försäljning, så den som är intresserad av sådana får hålla utkik där.

Mönsterlinjalerna som jag också tyckte mycket om var de här och med hjälp av dem har jag gjort krusidullerna på kanten av tårtan. Tror att jag kommer att få mycket användning för dem!