söndag 1 maj 2011

Alvas födelsedagstårtor

Till Alvas treårskalas önskade sig hennes mamma två tårtor i stil med Mollys doptårtor, dock så att ena skulle vara vit med rosa blommor och rosa namn, andra rosa med vita blommor.

Det är ju enkla dekorationer som man inte behöver/kan förbereda i förväg, däremot tar det mycket längre tid att göra tårtorna färdiga än då man har förberedda dekorationer som man bara behöver placera ut på tårtan.

På den ena tårtan valde jag att placera ut blommor över precis hela tårtan och det blev nästan som ett spetsmönster, tycker jag.
Båda tårtorna var lika till innehållet; ljus tårtbotten fylld med lemon curd-mousse och blåbärsmousse. De var spacklade med mjuk smörkräm och täckta och dekorerade med marsipan. Sidenbanden runt tårtorna gjorde jag också i motsatta färger men jag harmade mig lite över att inte hitta rätt rosa nyans på det rosa bandet. Enligt min man är var det nog bara jag som tänkte på att färgen var "fel"...

Till kalaset gjorde jag också drygt 40 mini-brownie cupcakes med mjölkchokladfrosting dekorerade med blommor i sockermassa och köpta sockerpärlor.