torsdag 28 juni 2012

Britatårta till midsommar

På midsommaraftonen hade vi en den här sommarens vackraste sommardagar. Sedan dess har det mest regnat...

Bättre sent än aldrig kommer här en bild på årets midsommartårta. Färska jordgubbar hör ju absolut till och i år bestämde jag mig för att kombinera dem med en Britatårta (eller Pinocchiotårta, Herrgårdstårta, Glömmingetårta...kärt barn har många namn). Det finns en massa olika recept på den här tårtan och den här gången gjorde jag bottnarna enligt ett som jag hittade på Maku.fi. En del recept på Britatårtor ger alltför tunna och svårhanterliga bottnar men det här var bra så här är det på svenska också:
150 g mjukt smör
1,5 dl socker
4 äggulor
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

4 äggvitor
2 dl socker

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggulorna. Blanda mjöl och bakpulver, tillsätt. Blanda till sist ner mjölken. Bred ut smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper. Vispa äggvitorna ganska hårt, tillsätt sockret och vispa till en fast maräng. Bred ut marängen över bottensmeten. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter tills marängen har fin färg. Låt svalna. Dela bottnen på hälften, flytta över ena bottnen på serveringsfat, fyll enligt önskemål och lyft den andra bottnen över. Fyll tårtan högst några timmar innan servering så blir den inte mosig. Dekorera.

Jag fyllde och dekorerade tårtan med ett riktigt tunt lager lemon curd, 4 dl vispad grädde och massor med delade, färska jordgubbar.


Månadens sötsak är friskt och den här tårtan blir mitt bidrag till det temat.