lördag 16 juni 2012

Bröllopstårta i fyra våningar


Minns ni den svartvita testtårtan jag gjorde i vintras? I dag var den stora dagen för brudparet, och så här såg tårtan ut. Eller så här såg tårtan ut så långt som jag gjorde den, innan serveringen dekorerades den sedan med riktiga pioner men den versionen har jag tyvärr ingen bild av. Riktigt spännande var det i alla fall att bygga tårtan i ställningen som brudparet hyrt. Jag hittade några goda råd som jag följde och eftersom jag inte har så många bilder av själva tårtan att visa så visar jag också några bilder på hur tårtan gjordes.

Så här såg tårtfaten ut på undre sidan. De var ojämna och därför ostadiga men tack vare tips jag hittade förstod jag att ställa faten i tårtformar och på det sättet hölls de stadiga medan jag täckte och dekorerade tårtorna. Jag transporterade också tårtorna med formarna som stöd.


Här är en tårta uppstjälpt på fatet som står på en form. Bottnen var vanlig ljus tårtbotten och fyllningen var ju hallonmousse och kinuskimousse, båda utan gelatin.



Tårtan var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj. Enligt samma tips som jag länkade till ovan skulle man göra hål i tårtan innan man täcker den med marsipan för att på så sätt få ett snyggare slutresultat. Hålet gjorde jag med hjälp av rören som hörde till ställningen (syns på några av bilderna).



Efter att tårtan var täckt var det enkelt att bara göra ett kryss i marsipanen där hålet fanns...




...och sen sätta röret på plats. 


Så här långt kunde jag göra tårtorna klara. Innan servering gällde det sedan att skruva ihop ställningen (jag testade själv innan och det funkade ju) och dekorera tårtorna. Storleken på bottnarna var 32 cm (11 ägg), 26 cm (6 ägg), 20 cm (4 ägg) och 16 cm (3 ägg), beräknade att räcka till drygt 90 personer.