måndag 18 juni 2012

Fröknäcke


Jag har aldrig bakat knäckebröd förut men efter att på olika bloggar (främst bloggar om LCHF-kost) sett olika recept på fröknäcke som sett så goda ut ville jag också pröva, jag tycker om allting som innehåller nötter och frön. Jag fastnade för ett recept på Åses blogg och de blev faktiskt jättegoda, svåra att sluta äta! De var väldigt enkla att göra och både kolhydratfattiga och glutenfria.

1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl hela linfrön
2 msk pofiber (finns i vanlig matbutik, oftast bland nötter och frön)
1 msk fiberhusk (finns i kryddhyllan)
0,5 dl kokosolja, gärna utan smak men jag använde sådan med smak.
2,5 dl kokande vatten
½-1 tsk havssalt

Blanda alla torra ingredienser. Smält kokosfett i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp. Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt. Smaka av att smeten är lagom salt. Låt stå och svälla en stund medan ugnen värms till 150 grader, häll sedan upp på en plåt med bakplåtspapper och sprid ut till en tunn kaka med t.ex. en slickepott. Grädda i mitten av ugnen i 150° i ca 45-60 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med en pizzaskärare. Sänk temperaturen till 50 grader och låt stå och torka i ett par timmar.