lördag 6 september 2008

Lingonmousse

Lingonmousse är en god och fräsch fyllning som passar bra speciellt om hösten eller till julen :-). Lingonmoussen hade säkert gått bra att göra som jag gjort alla andra bärmousser, t.ex. blåbärsmousse (men med lite mera socker, lingon är ganska sura!), men den här gången gjorde jag moussen enligt ett tips som jag läste om på Kinuskikissas blogg; jag använde vaniljkrämspulver i stället för gelatin. Även om jag inte rikigt gillar att använda färdiga pulverblandningar var det nog ett ganska behändigt sätt att göra mousse med hjälp av det. Den här mängden räcker till ett lager fyllning i en ganska liten tårta, ca 20 cm i diameter:

200 g lingon
0,5 dl socker
0,5 dl vaniljkrämspulver
1 dl florsocker
2 dl vispgrädde

Koka upp lingon och 0,5 dl socker och låt koka tills lingonen mjuknat lite, ca 5-10 minuter. Passera lingonen genom en sil eller mixa släta med stavmixer. Blanda ner vaniljkrämspulver och florsocker. Vispa grädden och blanda ner även den.