torsdag 28 oktober 2010

Whoopie pies

Den senaste veckan har jag förberett en hel del tårtdekorationer till kommande tårtor och det är hur roligt som helst, men mellan allt pysslande bara måste jag få baka något som skulle bli färdigt genast och inte i morgon, eller i övermorgon, eller någon gång...

Whoopie pies såg jag första gången här hos Bakerella, och efter det har jag stött på dem i olika bloggar. Jag blev nyfiken på vad de är så jag måste pröva på dem själv. Vad är det då? Det är helt enkelt små mjuka chokladkakor med någon fyllning, oftast fluffig vaniljfyllning. De påminner lite om dominokex (eller oreos), men mjuka.


Jag gjorde mina enligt detta recept. Fyllningen "fuskade" jag dock lite med och gjorde en vanlig cream cheese frosting som fyllning så den är inte så äkta. En annan gång måste jag nog prova göra den riktiga fyllningen. Chokladkakorna var i alla fall riktigt goda med mycket chokladsmak, och det är ju det viktigaste. ;-) Och så ser de ganska roliga ut också, tycker jag. Men jag visste nog inte hur stora de borde vara egentligen? Enligt receptet skulle man få ca 15 st, jag fick 22, så jag gjorde mina för små. Vet någon hur stora whoopie pies borde vara?