onsdag 25 januari 2012

Mariannebrownies

Till Bamsegruppens första möte för i år gjorde jag enkla mariannebrownies. Trots att de är väldigt behändiga att göra lyckades jag inte helt med dem, de blev alltför kladdiga och var svåra att skära i bitar och för att de överhuvudtaget skulle gå att hantera fick jag placera dem i pappersformar. Men jag har gjort dem förut och då blev de bra, så receptet är det inget fel på. Kom sedan på att jag av någon anledning hade för låg ugnstemperatur så det var nog därför de inte var helt färdiga när jag tog ut dem ur ugnen... Och nog är det ju ändå godare med för kladdiga än för torra brownies! Drygt 24 bitar blir det av det här:

150 g mörk choklad
150 g smör
2,5 dl socker
3 ägg
2 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
150 g (en påse) Marianne Crush

Smält choklad och smör i en skål i micron och låt svalna en aning. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt chokladblandningen i äggblandningen. Blanda ner mjöl, vaniljsocker och Marianne Crush. Häll smeten i en form på ca 25 * 30 cm klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Låt svalna, ställ in i kylskåp till följande dag och skär i bitar.


En paj gjorde jag ju också till mötet, köttfärs och tomat var fyllningen den här gången.