fredag 20 januari 2012

Fågelskådare på äventyr


För ett tag sedan tog Idas moster kontakt och undrade om jag ville göra några tårtor till en tillställning där läraren i biologi och geografi i skolan hon jobbar i idag skulle avtackas vid pensioneringen. Det ville jag ju gärna, speciellt eftersom jag har haft samma lärare när jag själv gick i samma skola, och efter att det blev klart att transporten på över 200 km ordnar sig var det bara att börja fundera på dekorationerna.


Jag ville gärna göra lite roligare tårtor och efter att ha funderat en hel massa på vad jag skulle göra tyckte jag de blev ganska bra till slut. Utgångspunkten var fågelskådning som är en kär hobby för läraren, och som pensionär lär han ju ha ännu mera tid för sin hobby. Men få se om det kommer att gå som på tårtorna när han är på sina fågelskådarfärder?

Ute på sin fågelskådarfärd får fågelskådaren syn på något som gör honom minst sagt förvånad - en pingvin och en isbjörn kommer åkande på varsitt isflak! Haren ser också lite fundersam ut. Kikaren läggs åt sidan och kameran finns nära till hands för att ta bilder. Ni ser väl att ryggsäcken är en Fjällräven Kånken?

Hur kommer det sig förresten att en pingvin och en isbjörn vistas tillsammans? Och dessutom här, i vår skärgård? Undrar om ens en geografilärare kan förklara det. Kan det möjligtvis ha något med klimatförändringen att göra?


Tårtorna var lika till innehållet och bestod av tårtbotten smaksatt med kakao fylld med chokladapelsinmousse med ett tunt lager apelsinmarmelad under. De var spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och täckta med marsipan. Dekorationerna marsipan.

Pingvinen är road över påhittet medan isbjörnen tar det lugnt och njuter av tillvaron.