söndag 4 november 2012

Rödbetsbrownies


Bamsegruppen hade nyligen en träff med temat Må bra/Styrka och kraft och i stället för att fundera ut dekorationer som skulle passa temat valde jag att välja ingredienser enligt temat. Att choklad är bra åtminstone för humöret håller säkert de flesta med om så jag gjorde mäktiga brownies som blev lite mera spännande med rödbeta i, rödbeta som också är full av nyttigheter. Precis som med rödbetsmuffinsen märktes inte rödbetssmaken men färgen blev fin och så blev det också väldigt saftiga brownies. Receptet var ett som jag hittade på några olika bloggar, ursprungsreceptet var detta.

250 g smör
250 g mörk choklad (70 %)
3 ägg
250 g finkornigt socker
150 g mjöl
0,5 tsk bakpulver
250 g kokt, skalad och riven rödbeta (ca 2 stora rödbetor)

Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och socker. Tillsätt chokladblandningen, mjölet och bakpulvret. Rör till en jämn smet och blanda till sist ner rödbetan. Häll smeten i en form, ca 20 * 20 cm, klädd med bakplåtspapper och grädda i 180 grader i mitten av ugnen i ca 25 minuter.

Jag gjorde ännu en ganache som jag täckte brownien med, till den hade jag ca 1 dl grädde och 100 g mörk (70 %) choklad.

Låt brownien svalna ordentligt i kylskåp och skär sedan i bitar. 


Jag gjorde en paj till träffen också, fylld med må bra-mat: lax, spenat och broccoli. Någon dag kanske jag lär mig ta bilder på pajer också.