tisdagen den 17:e juni 2008

Hallonmousse

Hallonmousse har varit en populär fyllning

Med gelatin:
200 g frysta hallon
en knapp dl florsocker
1oo g färskost
4 gelatinblad
2 dl grädde

Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Blötlägg gelatinbladen. Vispa grädden. Smält gelatinbladen i andra hälften av hallonmoset, låt svalna en stund och blanda ner i hallon-färskostgrädden och blanda till sist ner den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

Utan gelatin:
200 g frysta hallon
en knapp dl gelésocker Multi
1oo g färskost
2 dl grädde

Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Värm upp andra hälften av moset tillsammans med sockret och koka i 30 s, låt sedan svalna en aning. Vispa grädden. Blanda lite i taget av hallon-sockermoset med hallon-färskostblandningen och blanda till sist ned den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

OBS! (tillsatt 11.9.2008): P.g.a. risken för norovirus/calikivirus skall utländska frysta bär (och grönsaker) alltid upphettas till minst 90 grader Celsius (d.v.s. i praktiken kokas) i 2 minuter innan man använder dem!

53 kommentarer:

  1. Hejsan!Tänkte prova Gelésockret som jag läst om här på din blogg. Tror du Moussen fungerar med 200g jordgubbar också? Lägger du till vätska när du kokar bären, eller får de koka i sin egen saft? Tack på förhand! Fantastiska kakor gör du! Är själv alldeles nyfrälst och har just upptäckt kakbloggarnas underbara värld...

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren :-). Jo, egentligen nog borde gelesockret fungera med jordgubbar också, men jordgubbar är vattnigare än hallon och eventuellt behövs därför mera socker men samtidigt sötare och därför borde man ha lite mindre socker, så helt säker är jag inte. Men om du kombinerar jordgubbsmoussen med någon syrligare fyllning, t.ex. citronfyllning av något slag, så kanske det inte blir för sött iaf. Välkommen till kakbloggarnas värld! Förutom att man blir beroende av att baka blir man beroende av kakbloggarna också ;-).

    SvaraRadera
  3. Glömde: Nej, brukar inte lägga till vätska utan bären får koka i egen saft. Dels blir smaken då mer koncentrerad och dels behövs då mindre gelesocker/gelatin.

    SvaraRadera
  4. Ok!Tack för det! Ska se hur jag gör...kanske blir det med hallon i alla fall. Och jo,jag har märkt att man blir beroende av kakbloggar...och sitter i timtal som fastklistrad vid skärmen!;)

    SvaraRadera
  5. Hej! Hallonmoussen var fantastiskt god!Men jag fick den inte riktigt att stelna, den sprutade ut, när man skar upp tårtan. Ska försöka göra den med gelatin nästa gång. Nu ska jag prova jordgubbsvaniljmoussen! :)

    SvaraRadera
  6. Hej! Roligt att du tyckte om hallonmoussen men tråkigt om den inte stelnade tillräckligt. Gelatin är ju nog säkrare, men tyckte gelésockret multi var helt ok som alternativ. Lycka till med jordgubbsvaniljmoussen - jordgubbar är ju kanske den godaste tårtfyllning man kan tänka sig :-)

    SvaraRadera
  7. Oj, jag förstod nog inte riktigt om man ska använda det som kommit genom silen (hallonsaften) eller det som stannat kvar i silen (moset)??

    SvaraRadera
  8. Hej! Du skall använda hallonsaften, i silen blir nästan bara kärnorna kvar ;-).

    SvaraRadera
  9. Hej tove!
    som den flitiga läsare och dyrkare till din blogg som jag är, ska jag nu ännu en gång prova detta spännande recept! jag undrar bara hur många lager fyllningar denna sats räcker till?

    tack för en underbar blogg!

    SvaraRadera
  10. Den här mängden räcker till ett ganska tjockt lager i en tårta på 22-24 cm i diameter. Men jag tycker den är så god så det får gärna vara mycket ;-).

    SvaraRadera
  11. Hej hej!
    Vilken härlig blogg!!
    Har lite frågor =) Jag skulle vilja göra en tårta med citron curd och undrar om man kan ha hallonmousse till det? hur långt innan kan man göra hallonmoussen och hur länge kan den ligga på tårtan innan servering??

    Sen skulle jag vilja göra hallon muffins med någon glasyr eller frosting.. Vad skulle du rekommendera då?

    Hoppa du förstår vad jag menar ;) hehe

    SvaraRadera
  12. Hej! Jo, hallon och citron passar bra ihop. Oftast gör jag moussen två dagar innan tårtan skall ätas, och fyller tårtan direkt jag har gjort moussen. Med hallonmuffins passar mycket, allt som innehåller choklad, eller vanlig cream cheese frosting t.ex.

    SvaraRadera
  13. Hejsan, spännande blogg du har och bra kategorisering på recept och tårtor/bakverk. Har nu gjort både tårtbotten och moussen en gång och på väg att göra en andra gång. Hur använder du florsockret? kokar in med hallonen? för det står inte, eller så har jag missat i läsningen. Jag kom på det lite sent förra gången, men det gick väl bra ändå. Bra att få svar på hur långt innan man kan göra moussen, för det hade jag också funderat på. Ha det så bra,Ch

    SvaraRadera
  14. Oj, har visst missat att skriva in var florsockret kommer in. Men, det skall blandas med hallonmoset och färskosten, inte koka med hallonen.

    SvaraRadera
  15. Underbar blogg!!! Speciellt när du skriver recept och tips! Tänkte bara kolla ifall om jag uppfattat det rätt med Hallonmoussen: Floursocker ska finnas i receptet med gelatinblad men inte med Gelesockret? hoppas jag förtod rätt nu :)

    SvaraRadera
  16. Jo, det stämmer. Det hade blivit lite väl sött annars. ;-)

    SvaraRadera
  17. Hej, du har en underbar och intressant blogg! Blir utbildad bagare-konditor nu i vår och i mitt slutprov gjorde jag din lingonvanilj moussetårta :)
    Jag har en liten fråga när det gäller mousser under marsipantäcke. Läste att du fyller upp tårtan ca 2 dagar före den skall ätas, men dekorerar du den då samma dag som du gör fyllningen? Fryser du in tårtan odekorerad emellan, eller står den sig färdig dekorerad med marsipan i 2 dagar?
    // Linn

    SvaraRadera
  18. Nej, jag brukar dekorera den dagen innan eller samma dag som den skall serveras. Men, om man är noga med spacklingen så borde nog marsipanen och dekorationerna hålla sig fint också två dagar, men då lönar det sig att göra dekorationerna av sp. Marsipandekorationer blir ganska fort svettiga och tappar formen. Vad roligt att du hade användning av mitt recept i ditt slutprov! :-)

    SvaraRadera
  19. Detta var nog den godaste hallonmousse jag nånsin smakat! Fast jag blev misstänksam över om man skulle använda bara saften som man tryckte ut ur silen så jag la med kärnorna också sen men det blev gott ändå ;) Gjorde chokladmoussen också, ska aldrig någonsin mer köpa en färdig påsmix från affären! Tack för en fantastisk blogg, har aldrig bakat så goda saker som nu när jag hittat hit!

    SvaraRadera
  20. Tack Martina för din jättefina kommentar, den blev jag glad av. :-)

    SvaraRadera
  21. Hejsan! Vilken underbar blogg du har! Man blir väldigt inspererad :) Jag har en liten fundering, hade tänkt prova att göra en tårta med nutellakräm och hallonmousse som fyllning. Tror du att dom passar bra ihop? Och kan jag göra tårtan nån dag innan och förvara den i kylen? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  22. Tack!

    Jo, absolut tror jag dom passar bra ihop! Du kan fylla tårtan upp till två dagar innan och förvara den i kylen, den blir bara bättre av att stå någon dag och dra sig lite. Lycka till! :-)

    SvaraRadera
  23. Hej Tove! Har gjort denna hallonmoussen flera gånger och den blir alltid perfekt med gelatinblad, och folk ääääälskar den! Tack så mycket för receptet! Tänkte göra en variant på samma recept fast med lingon, och eftersom de kan vara ganska sura funderar jag på om man kan byta ut färskosten mot vaniljkesella, vad tror du? Kesella/Kvarg räknas väl också som färskost och de har ju nästintill samma konsistens så det borde väl inte vara ngt problem va?

    SvaraRadera
  24. Hej! Tack, roligt att höra att du tycker om receptet! Det har faktiskt varit en av de populäraste fyllningarna.

    Du kan bra byta ut hallonen mot lingon, och färskosten mot vaniljkesella för jo, de är rätt lika i konsistensen och du har rätt i att kesella/kvarg också är färskostar. Jag har någon gång använt creme fraiche i stället för färskost och det funkar också, fast då tycker jag nästan man får lägga till ett gelatinblad.

    SvaraRadera
  25. Jag tänkte testa den här moussen, vilken fyllning skulle du rekommendera att ha till (inte nötter)?

    SvaraRadera
  26. Den passar till många smaker, men mest pop har nog alla typer av chokladmousser varit. Men också t.ex. lemon curd-mousse, kinuskimousse och vaniljmousse har varit omtyckta tillsammans med den här.

    SvaraRadera
  27. Hej!!

    Tack för en jättefin blogg!
    Jag fyller 20 om en vecka o vill göra en två våningstårta med denna hallonmoussen. Vad tror du om ljusa bottnar, o chokladmousse till? Sen hade jag tänkt ha vit marängsmörkräm att spackla med o vit marsipan överst. Rädd att de ska bli för sött... Vilken choklad hade du rekomenderat? "styrka" o märke? Sen skrev du att moussen skulle stelna en stund i kylen. hur länge kan den stå i kylen innan man lägger på den?

    Denna tårtan kommer bli en utmaning men har fått så många ideér o inspiration genom din blogg!!

    SvaraRadera
  28. Hej!!

    Tack för en jättefin blogg!
    Jag fyller 20 om en vecka o vill göra en två våningstårta med denna hallonmoussen. Vad tror du om ljusa bottnar, o chokladmousse till? Sen hade jag tänkt ha vit marängsmörkräm att spackla med o vit marsipan överst. Rädd att de ska bli för sött... Vilken choklad hade du rekomenderat? "styrka" o märke? Sen skrev du att moussen skulle stelna en stund i kylen. hur länge kan den stå i kylen innan man lägger på den?

    Denna tårtan kommer bli en utmaning men har fått så många ideér o inspiration genom din blogg!!

    SvaraRadera
  29. Tack för din kommentar, roligt om du hittar inspiration här!

    För att börja med moussen: En halv timme-timme får den gärna stelna i kylen så rinner den inte ur tårtan när man fyller den. :) Vit chokladmousse har varit pop till, men också chokladmousse av dajm eller mörk choklad har varit omtyckta. Själva använder jag mest Pandas eller Fazers choklad i bakning, men dajmen är förstås Marabous. Du kan ta sån choklad du tycker om att äta annars också så blir det nog bra.

    SvaraRadera
  30. Det står färskost i ditt recept vad använder du då? Finns ju lite olika.

    SvaraRadera
  31. Philadelphia är bäst tycker jag, men andra naturella färskostar funkar också bra, också t.ex. mascarponeost.

    SvaraRadera
  32. Tack för ett toppen recept. Använder det nästan alltid när jag gör tårtor.
    Linda

    SvaraRadera
  33. Hej.
    Gjorde en kladdkaka som jag bredde jordgubbsmousse över. Tänkte nu testa att göra en lakritskladdkaka och tänkte då ha hallonmousse över. Blir den för tunn tror?
    Jenny

    SvaraRadera
  34. På vilket sätt för tunn menar du? Om du menar med smaken tror jag det blir bra, både lakrits och hallon har ju ganska stark smak så jag tror inte den ena tar ut den andra.

    SvaraRadera
  35. Hej Tove! Följer din blogg när det är dags att göta kalastårta :-) tänkte göra en tårta med ahlgrensbilar fluff och tänkte ha hallonmousse till det, vad tror du? Har lagt märke till att du inte har bilfluffen på din blogg, någon speciell anledning? Jättebra sida och jättefina tårtor. Mvh Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, roligt att du gillar bloggen! Jag har inte testat bilfluffen själv, är inte så förtjust i tanken på att använda lösgodis till fluff (det kan ju bli gott nog, men tycker inte om lösgodis själv (för "konstgjort")). Men jo, jag tror nog hallon och bilarna passar bra till smaken.

      Radera
  36. Hej! Jag har en fråga angående moussetårtor med marsipantäcke! Går det att bara ha en moussetårta utan en vanlig tårtbotten och sedan ett marsipantäcke över eller är det nödvändigt att ha en vanlig tårtbotten också? Jättefin sida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog man måste ha en tårtbotten överst och sen helst ännu smörkräm på den, moussefyllningar är så pass fuktiga att marsipanen annars smälter väldigt fort om man har marsipanen direkt på. Tack för fina ord!

      Radera
  37. Hej! Först och främst, Tack för denna underbara blogg. Har funnit jättegoda recept som har blivit succé bland mina nära och dina fina tårtor har gett mig otroligt mycket inspiration. Nu har jag några små funderingar, jag har fått äran att baka en bröllopstårta och tänkte använda mig utav denna underbara mousse samt chokladmousse. Hade tänkt att göra en tre-våningstårta. Tror du att denna mousse är såpass fast för det? Jag hade tänkt förstärka tårtan med sugrör för att minska risken för kollaps, räcker det tror du? den kommer att vara täckt med smörkräm och sugarpaste.
    Sedan så har inte brudparet plats i kylskåp för tårtan men de har tillgång till ett svalt rum och kylklampar. Hur länge tror du tårtan klarar sig utanför kylen när den väl är uppstaplad?
    Hoppas du får tid att svara.
    Än en gång tack för din fina blogg!

    SvaraRadera
  38. Tack Inger, så roligt att du hittat inspiration och recept här! Jag skulle lägga till ett gelatinblad, då blir moussen absolut tillräckligt fast. Sugrör borde räcka för både hallonmoussen och chokladmoussen blir väldigt stadiga. Tårtan skulle jag lägga ihop på själva festplatsen samma dag den skall ätas, så nära inpå festen som möjligt förstås i och med att det inte finns kylskåp men visst borde den väl klara sig 4-5 timmar i ett svalt rum med kylklampar runt.

    SvaraRadera
  39. Hej, tror du jag kan göra en moussetårta med samma recept? Borde jag då fördubbla mängden om jag använder en form på 24 cm? Räcker det med samma mängd gelatin? Tack för hjälpen!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag skulle fördubbla och då också förstås dubbla mängden gelatin.

      Radera
  40. Hej Tove! Vad är de för typ av färskost och finns dw i laktosfri?// Marvel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valio har laktosfri färskost

      Radera
    2. Åååå underbart....denna familj som jag ska göra tårtan till dricker/äter bara laktosfria produkter. Då fler än en är laktosintolirant. Sen är de någon som inte tål marsipan/mandelmassa och nötter så de är så svårt för mig som aldrig har gjort en tårta tidigare där jag måste vara försiktig med att inget av dessa innerhåller. Hoppas bara de inte blir misslyckad med allt. Mvh Marvel

      Radera
    3. Förlåt glömde fråga hur göra du vaniljmousse//Marvel

      Radera
    4. http://bakalitenkaka-tove.blogspot.fi/2008/07/vaniljmoussetrta-med-jordgubbar.html

      Radera
    5. Tack igen! //Marvel

      Radera
  41. Hej! Fantastiska tårtor och recept! Tack! Jag ska ge mig på att göra en tårta. Tänkte fråga om jag ska ha vaniljkräm, bärmousse som fyllning, vilket ska vara i botten och vilket i toppen:)? Vänligen Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha hallonmousse i botten, den blir så stadig och klarar bättre av tyngden från resten av tårtan än vaniljkräm gör.

      Radera
  42. Hjälp! Håller på med hallonmoussen med gelatin... var kommer pudersockret in????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte så stor skillnad. Du kan tex kan blanda det med hallonmoset.

      Radera