söndag 30 oktober 2011

Russinkanelcookies

De här goda kexen gjorde jag för ett tag sedan när jag var som ivrigast med mina cookiesexperiment. Den här gången blev det en variant helt utan choklad och de var mycket uppskattade speciellt av vår sjuåring som inte är så förtjust i choklad men gillar russin desto mera. Jag blev väldigt nöjd med konsistensen den här gången, till näst skall jag nog pröva göra så gott som likadana men med choklad i, lite choklad hör ju nog till i alla fall. :-)
Till ca 12 st behövs
115 g mjukt smör
1,25 dl farinsocker
1,25 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 stort ägg
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
75 g russin

Vispa smör och socker och vsipa sedan ner ägget. Tillsätt vaniljsockret. Blanda de torra ingredienserna i en skild skål och tillsätt i smeten. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt, lämna lite mellanrum mellan kexen för de flyter ut i ugnen. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader i 14-16 minuter.

Cookies är väl en perfekt present att ge någon och det är precis vad jag gärna hade gjort med de här om vi inte ätit upp alla fortare än fortast. De får i alla fall bli mitt bidrag till Månadens sötsak som den här månaden har temat Ge bort.