söndag 23 oktober 2011

Marlons doptårta

Igår döptes Marlon och till hans dop gjorde jag en av de största tårtor jag någonsin gjort, och en av de roligaste att göra var det också. Marlons mamma har hästar så önskemålet var att de - två stora och ett föl - skulle finnas med på tårtan tillsammans med en baby. Lite andra bondgårdsdjur fick också gärna finns så det blev lite bondgårdstema över hela tårtan. Som jag konstaterade när jag gjorde Caspers födelsedagstårta så har det gjorts en hel del tårtor med bondgårdsdjur så det finns många fina idéer till det här temat.

Hästar är jag inte så bra på men jag hittade på en egen ras och tyckte de blev ganska bra så här. Bättre än om jag hade försökt få dem att likna riktiga hästar i alla fall. :-)

Runt tårtan finns ett staket och på några ställen tittar djur fram. Några vattenpölar där det simmar gula ankor finns också.
Tårtan var som sagt riktigt stor och tung och jag hoppas den kom tryggt fram till festplatsen, det är inte så enkelt att flytta på en så här stor tårta. Sedan var det säkert en programpunkt i sig att flytta bort alla dekorationer innan det gick att skära i den. :-) Tårtan bestod av mjuk chokladkaka II (gjord enligt receptet för 30 cm form, fördelat på två formar med 18 och 24 cm i diameter). Den var fylld med chokladmousse gjord på dajm och chokladmousse gjord på vit choklad, spacklad med ultimate chocolate frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna var till största delen marsipan men blommorna var gjorda i flowerpaste. Gräset spritsat i cream cheese frosting.

Till festen gjorde jag också ca 40 morotscupcakes med cream cheese frosting, dekorerade med blommor i flowerpaste.