tisdag 29 maj 2012

101 nya idéer och mångsidig rabarberpaj


Rabarbern är som bäst just nu och här är ett recept på en paj som är enkel att göra och kan varieras på olika sätt. Man kan byta ut en del av vetemjölet mot grövre mjöl, t.ex. grahamsmjöl eller havregryn, man kan smaksätta smeten med t.ex. kanel eller kardemumma och t.o.m. lämna bort ägget (det har jag gjort en gång i misstag och det blev bra ändå!). Receptet jag utgått ifrån är detta, och så här kan man alltså göra:

2,5 dl mjöl (t.ex. 1 dl grahamsmjöl och 1,5 dl vetemjöl)
1,5 tsk bakpulver
1 dl socker
0,5 tsk vaniljsocker
(1 tsk kanel eller kardemumma)
(1 ägg)
1 dl olja
2 dl mjölk eller surmjölk
Rabarberbitar
Smör och socker att strö över

Blanda alla torra ingredienser. Blanda ner ägg, olja och mjölk, man behöver inte vispa. Bred ut smeten i en smord pajform, 22-24 cm i diameter. Fördela rikligt med rabarberbitar på smeten, klicka ut smör ovanpå rabarbern och strö till sist över lite socker. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter.


Bild lånad från 101 nya idéer

Nyligen blev jag påmind av en läsare om att jag i vintras blev intervjuad för tidningen 101 nya idéer, jag hade nästan glömt bort det så tack för påminnelsen! Jag har inte sett den färdiga artikeln själv ännu men en skymt av intervjun ser man på de två andra mycket inspirerande bloggarna Pysselbolaget och Craft and Creativity som också var med i samma artikel.