fredag 4 maj 2012

Jeres bläckfisktårta


Igår firade Jere sin ettårsdag och jag hade inte fått några särskilda önskemål angående tårtan så jag letade runt lite på olika sidor för idéer.  Hos Pink Cake Box hittade jag sedan några roliga bläckfisktårtor som jag tog modell av. Det var väldigt roligt och enkelt att göra den här tårtan, det är ju själva tårtan som är figuren så när tårtan väl var täckt var den så gott som klar.


Tårtan bestod av ljusa bottnar fylld med hallonmousse och dajmmousse. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med kakao och täckt och dekorerad med marsipan.

Några vattenbubblor syns på den undre tårtan som jag täckte med brun marspian för att föreställa havets botten.

Till sist ännu några bilder hur jag gjort den runda tårtan. Jag gjorde helt på samma sätt som när jag fyller en vanlig tårta, men i stället för att fylla tårtan i sin form har jag fyllt den i en liten rund skål.  Då gör man så här:

Klä en skål med plastfolie. Lägg den botten som kommer överst underst i skålen.



Fyll tårtan. Här är redan andra lagret fyllning.



Lägg på "locket" (d.v.s. den botten som kommer underst när tårtan stjälps upp). Plasta in tårtan och låt stå i kylskåp med en tyngd ovanpå tills fyllningen stelnat ordentligt.



Och så här såg den uppstjälpta tårtan ut innan den blev en bläckfisk.