torsdag 31 maj 2012

Sexårskalas!


I går fyllde vår mellanpojke sex år och i går hade vi också kalas för honom. På många bloggar har jag sett färggranna chokladgodistårtor och då sexåringen gillar choklad i alla former var det inte svårt att övertala honom att jag skulle få göra en godistårta till kalaset. Tårtan var en riktig chokladchock som bestod av två chokladtårtbottnar, en kladdkakebotten - mycket gott med kladdkaka som tårtbotten! - fylld med chokladmousse gjord på pätkis (mjölkchoklad med mintsmak) och päronbitar. Den var spacklad med chokladkräm och dekorerad med m&m's och kit kat-plattor. Runt tårtan knöt jag ett blått presentband. Den här tårtan var ju enkel att göra, svårare var den sedan att skära på grund av kit kat-plattorna men om man vill göra en liknande som är enklare att skära kan man ta kexchokladrullar runt kanten som i den här tårtan.


Till kalaset gjorde jag också rabarberpaj, den här gången dubblade jag receptet och gjorde pajen i en stor ugnsform och skar den sedan i rutor...


...och så gjorde jag lite nyttigheter i form av kokosbollar.