måndag 26 maj 2008

Kristyr

Kristyr (Royal Icing på engelska) kan man göra på färsk äggvita och florsocker eller äggvitepulver och florsocker. Jag föredrar det senare alternativet, främst för att det är enklare att få rätt konsistens på kristyren om man använder äggvitepulver, men också för att äggvitepulvret gör kristyren hållbarare; kristyr gjord på äggvitepulver kan man förvara upp till tre månader.

Själv använder jag kristyr främst till att dekorera kanterna på tårtorna, eller till att spritsa riktigt enkla dekorationer.

Enkel kantdekoration:



Utomlands (främst i USA och Storbritannien) är det vanligt dekorera hela tårtan genom att spritsa rikligt med vackra mönster i kristyr. Vackert spritsade tårtor är bland de vackraste tårtor jag sett, kanske för att jag vet hur svårt det är att spritsa.

Ta dig en titt på de här bröllopstårtorna, och de här tårtorna spritsade med s.k. lambeth-teknik, så förstår du vad jag menar!