torsdag 29 maj 2008

Uggla


En uggla till vår mammabarnklubbs vårfest, som råkar vara på samma dag som vår yngre sons födelsedag. Dubbel orsak att få göra tårta alltså :-). Att det blev en uggla beror på att klubbens föreståndare lär samla på ugglor i olika format, men en uggla i form av en tårta tänkte jag att hon inte sett ännu ;-). Tårtan är väldigt chokladig, det är
Chokladsockerkaka
Chokladapelsinkolamousse

Spacklad med enkel chokladsmörkräm
Täckt med sugarpaste med chokladsmak
Dekorationerna gjorda i sugarpaste och marshmallowfondant


Sugarpaste med chokladsmak har jag gjort genom att i mitt vanliga sugarpaste-recept byta ut 1 dl av florsockret mot kakaopulver. Sugarpaste med chokladsmak är mycket godare än vanlig sugarpaste som är väldigt söt. Sugarpaste är bra att jobba med, och den massa som enligt mig, ger de absolut vackraste tårtorna. Jag skall något tag försöka få in en lite utförligare beskrivning på hur man gör sugarpaste.

Så här blev ugglan till:

Botten utskuren...

...tårtan fylld...

...och spacklad.


Sugarpasten utkavlad. Det fungerar bra att kavla på en genomskinlig plastduk, för sen är det enkelt att...

...bara att vända duk och sugarpaste över tårtan och dra bort duken.

Så skärs överflödig sugarpaste bort, till det är en pizzaskärare toppen.

Och sen är det bara det roligaste kvar, att dekorera!