fredag 6 november 2009

Chokladsugarpaste

Jag har några gånger gjort chokladsugarpaste genom att byta ut en del av florsockret i vanlig sugarpaste mot kakaopulver. Resultatet har dock aldrig blivit bra, sugarpasten har blivit väldigt skör och mest gått sönder när jag försökt kavla den. På Kajsas blogg Kajsas kondis hittade jag ett recept på modelleringschoklad (fast jag valt att kalla den chokladsugarpaste) som jag nu provat och det var ett jättebra recept! Sugarpasten blev mjuk och smidig och gick bra att kavla. Så tack Kajsa för receptet, skrivet in det här också (för att täcka en normalstor tårta på 22-24 cm i diameter får man dubbla receptet):

100 g mörk choklad
40 g vit baksirap
150 g sugarpaste

Smält chokladen, gärna över vattenbad. Blanda ner sirapen. Låt blandningen svalna till fingertemperatur. Knåda ihop chokladmassan med sugarpasten. Man kan använda massan genast, men jag gjorde min en dag i förväg, paketerade in den mycket väl i färskfolie och när jag skulle använda den nästa dag värmde jag den några sekunder i micron, och sen gick den bra att kavla med hjälp av lite matolja.