lördag 17 juli 2010

Lila musiktårta och lila (?) macarons

Pappa fyllde 60 år tidigare i år men firade först idag. Musik har alltid varit pappas främsta hobby så därför var en tårta med musiktema ganska given.

Varmt och soligt väder hade vi på kalaset men vädret var nog inte menat för att göra tårtor, aldrig har jag sett en tårta svettas så mycket som den här. Trots att dekorationerna är enkla var det ganska svårt att göra dem just på grund av värmen, de töjde hit och dit när jag skulle flytta dem till tårtan. Nu är det nog dags att hålla lite semester från köket!
Ljus sockerkaka
Jordgubbskvarg
Spacklad med smörkräm smaksatt med mörk choklad
Täckt och dekorerad med marsipan & sugarpaste

Förutom tårta gjorde jag också lila macarons till pappas kalas. Men ännu har jag inte förstått hur mycket färg man behöver för att macaronsen verkligen skall få någon färg? De här blev bara ljuslila, om ens det, fastän jag ville ha dem ganska mörklila. Dessutom borde jag lära mig göra alla lika stora. Undrar när jag blir riktigt nöjd? :-)
Macaronsen är gjorda enligt Lindas recept och fyllda med lakritssmörkräm gjord på 3 kick-stänger som jag smälte i en skvätt grädde och vispade ihop med 50 g smör och 100 g florsocker.