fredag 4 mars 2011

Gulbruna macarons

Här kommer bloggens hittills gulaste inlägg. :-) Jag gjorde lemon curd tidigare i veckan och blev över med två äggvitor och eftersom det var ett tag sen jag gjorde macarons senast tyckte jag det var passligt att använda äggvitorna för att göra sådana. Macaronsen är gjorda på samma mandelmjöl som senast, d.v.s. ett mandelmjöl som är gjort på oskalad mandel och därför är brunt till färgen. Lite kakaopulver satte jag till för att få en lite djupare brun färg. Fyllningen som innehåller just den där lemon curden (och smör och florsocker) färgade jag en aning gulare för att få större kontrast mellan skal och fyllning. Jag tror absolut den här fyllningen var den bästa macaronsfyllningen jag gjort, gott och fräscht blev det med citronsmaken!

Receptet på macarons är igen från Linda, här är bara en förminskad version (ger 10-12 fyllda macarons):

75 g äggvita som fått stå i rumstemperatur minst ett dygn täckt med färskfolie
ca 3 msk socker
65 g mandelmjöl
135 g florsocker (i den här varianten hade jag 10 g kakaopulver + 125 g florsocker)

Cakejournal finns en jättefin beskrivning på hur Linda gör sina macarons, det lönar sig att titta in där!