lördag 5 mars 2011

Ediths doptårta

Idag har Edith döpts och en tårta i samma stil, men i andra färger, som Astrids första tårta var önskemålet till hennes dopfest. Tårtan fick gärna vara grön och dekorationerna olika nyanser av rosa.

Edith har mycket hår så det har babyn på tårtan också. Jag ville att babyn skulle få något mjukisdjur som sällskap och tänkte att kaniner passar bra som rosa så en liten rosa kanin fick det bli. Rosor gjorde jag också, och jag tror faktiskt det var första gången jag dekorerade en doptårta med rosor. När tårtan var färdig var jag för ovanlighetens skull ganska nöjd med slutresultatet men nu när jag ser på bilderna skulle jag nog ha lämnat bort rosetten, den blev lite för klumpig för att passa in. Helt nöjd kan går det visst aldrig att bli. ;-)

Tårtan består av tårtbotten smaksatt med kakao fylld med hallonmousse och chokladmousse gjord på mörk choklad. Den är spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är till största delen marsipan men när jag gör dekorationer av marsipan blandar jag den oftast med sockermassa för att de skall torka och hålla formen bättre.