tisdagen den 3:e juni 2008

Tårtbotten

Efter diverse försök och misstag har jag kommit fram till att den bästa tårtbotten bakas enligt principen ”lika delar”. Det är också det bästa sättet för att på ett enkelt sätt anpassa storleken på tårtbotten enligt formen man vill använda.

Så här gör jag alltså:

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas. Mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp lika mycket mjöl. Man kan ersätta ca 1/3-1/4 av vetemjölet med potatismjöl, eller med kakaopulver om man vill ha chokladbotten.

I mjölglaset blandar du ännu ner bakpulver: 1 tsk till 2-3 ägg, 1,5 tsk till 4-5 ägg och 2 tsk till 6 ägg.*

* Tillägg 13.2.2011: Nuförtiden använder jag mycket mindre bakpulver och tycker bottnarna blir ännu bättre då. Om äggsmeten är ordentligt vispad kan man minska bakpulvret med ungefär en tredjedel, t.o.m. hälften.

Här är socker, ägg och mjöl uppmätta:

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker länge, det skall bli riktigt vitt och pösigt. Blanda sen ner mjölblandningen försikigt. Häll i smord och bröad form och grädda på nedersta falsen i 20 minuter för 2 ägg, 25-30 minuter för 3-4 ägg och 35-40 minuter för 5-6 ägg. Känn på botten med t.ex. en tändsticka när du tror att den är färdig, tändstickan skall vara torr när botten är färdig.

Kom ihåg att ingredienserna vispas bäst rumsvarma, så ta fram äggen ur kylskåpet i god tid innan du börjar baka. Och kom också ihåg att inte öppna ungsluckan under de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop.

Låt botten stå och svalna en stund (15 minuter) i sin form innan du stjälper upp den på sockrat bakplåtspapper.

Färdigt! Denna botten är gjord på tre ägg.


Enklast delar man tårtbottnar med en vanlig brödkniv, och allra enklast går det om man fryst ner dem och delar dem när de är halvtinade. För det mesta bakar jag alla tårtbottnar i god tid innan de behövs; väl inpackade håller de sig fina i frysen flera månader.

Tips tillsatt 1.11.2008: För en lite mindre söt botten kan man kan bra ha en aning mindre socker än ägg, jag kan inte säga exakta mått men några centimeter mindre ;-).

Tips tillsatt 1.11.2008: En glutenfri tårtbotten kan man göra genom ha ca hälften potatismjöl, hälften glutenfri mjölmix; och sammanlagt lite mera mjöl än ägg. Man kan "bröa" kakformen med t.ex. kokosflingor eller mandelspån.

136 kommentarer:

  1. Behövs inget bakpulver eller bikarbonat i detta recept?
    Tack för all inspiration!

    SvaraRadera
  2. Jo, visst har jag bakpulver i. Kolla sista raden innan bildtexten som hör till glasen :). Roligt att höra att du hittar inspiration här!

    SvaraRadera
  3. Hej Tove! Jag hittade till din blogg igår och fastnade i flera timmar. Allt är jättefint! Jag har själv börjat lite smått att baka tårtor och sökte lite tips. Provade denna tårtbotten igår kväll och den blev superbra!!!
    Så om du ser att någon från Holland vart på din blogg 100 ggr varje dag så är det jag ;)

    SvaraRadera
  4. Hej Cissi, härligt att höra! Du är välkommen hur ofta som helst :)

    SvaraRadera
  5. Hej Tove!
    Provade ditt recept på tårtbotten när jag gjorde en tårta till min morfar och det var sjukt hur bra du har måttat!! Formen blev precis fylld till kanten och tack var det fick jag en hög fin tårta! Tack för att du delade med dig av ditt recept! Du är välkommen att kika in på min blogg om du vill se hur tårtan blev. ;-) /Lisa

    SvaraRadera
  6. Suveränt recept! Använde det till ett storbak med bottnar inför ett bröllop. Blev jättebra! Läggs till handlingarna.
    MVH /Denise

    SvaraRadera
  7. Jättefint att du var nöjd! Extra viktigt känns det ju att lyckas med bröllopstårtor :)

    SvaraRadera
  8. Testade det här receptet idag och allt verkade så bra tills jag skulle ta ut den. Den blev inte alls så hög och fin som din botten blev och kanterna liksom gick inåt mitten så de var inte rak uppåt. Gjorde i en 24 cm form på fyra ägg. Kanske du har någon aning om vad jag gjorde för fel. Var noga med att ej öppna luckan osv. Får väl testa igen för receptet var ju jätte smidigt.

    SvaraRadera
  9. Det att kanterna föll inåt låter nästan som om du tog ut den ur ugnen lite för tidigt. Tiderna jag angivit är bara ungefärliga, alla ugnar är ju olika. Och om den inte steg tillräckligt kan det vara att du inte vispade äggen och sockret tillräckligt länge. Du använde väl stora (L) ägg? Använder man mindre (M) behövs 5 st för 24 cm form.

    SvaraRadera
  10. Tack för snabbt svar. Tänk vad mycket man ska tänka på för att det ska bli bra. :-) När jag kikade på äggförpackningen så såg jag att det stod M. Hade inte haft en tanke på att kolla vad det var för storlek på äggen. Då ska jag köpa L ägg nästa gång så blir det säkert bättre.

    SvaraRadera
  11. Hej Tove

    Vill bara säga att din Blogg e helt fantastisk!! Allt borde bli en bok som jag skulle köpa hur fort som helst!! Antar att det är bra att kunna ändra recept o lägga till enkelt på en blogg. jag blir så himla sugen på att baka men vet också att det krävs tid o tålamod o det verkar du ha plenty av :)
    Kommer alltid titta på din sida o tycker du har de finaste tårtor jag sett!!
    Keep baking girl!
    E

    SvaraRadera
  12. Jag ska alldeles strax ställa in tårtbotten i ugnen. Imorgon kväll finns det färdiga resultatet uppe i bloggen.

    SvaraRadera
  13. Vilket fantastiskt recept!! Första gången jag bakar egen tårtbotten och den blev ju hur fin som helst! Stort tack.

    SvaraRadera
  14. Tack Tove för att du delar med dig av dina recept! Har tidigare bakat denna tårtbotten med en vanlig handmixer och då lyckats få höga fina bottnar. Men sen jag skaffat mig supreme kitchen machine så blir inte bottnarna bra. Antingen blir den inte hög alls, eller så höjer den sig lite grand i ugnen men när jag tar ut den så sjunker den jättemycket i mitten. Är noga med att inte öppna ungsluckan för tidigt osv. Vad gör jag för fel? Dessutom blir det som hål på sidorna av tårtbottnen när jag tagit ut den ur formen...är det för att det blir "luftigare" smet med köksmaskinen än med handvispen? Ska man slå formen på bordet när man har smeten i den innan den läggs i ugnen för att den ska "packas"?!

    SvaraRadera
  15. Det låter nästan som om du har för mycket bakpulver i - kanske du behöver mindre nu när du har effektivare maskin som vispar? Det är bättre att ha för litet än för mycket bakpulver, har man för mycket stiger nog bottnen fint i ugnen men sjunker sen när man tar ut den, precis som du beskriver. Luftbubblorna vet jag inte vad de beror på, men tror nog inte det hjälper att slå formen i bordet, kanske bakpulvret spökar här också.

    SvaraRadera
  16. Hej igen, tack för svaret! Trodde aldrig att det kunde bero på bakpluvret...för jag brukar faktiskt ha i hellre mer än det som står på receptet alltid....då ska jag slute med denna vana! Tack igen!!!

    SvaraRadera
  17. Ja har samma problem som några andra här.. Altså at den sjunker ned på mitten ett tag efter ja tagi ut den! Ja har prova 3 gånger nu o ännu int lyckats.. Dom smakar bra men d e svårt att jobba me d stora hålet i mitten som blir när man delar den :P

    Äggen e kollade så d e int dom.. Tror ja ska testa d me bakpulvret nesta gång!

    Å förresten! Vilken bakform använder du? Ja funderar lite på om d kan ha me mina slitna springformer att göra..?

    SvaraRadera
  18. Life_Tone: Formarna borde nog inte spela nån roll. Bakpulvret kan vara ganska avgörande, om jag själv slarvar och sätter lite för mycket så märks det genast på resultatet...

    SvaraRadera
  19. Har gjort exakt som du skrivit, men ändå blir det inte lika fint botten. Hur länge vispar du äggen och socker? Vilket vetemjöl använder du?

    Skulle gärna läsa om hur du förbereder en kaka, typ bakar bottnet i tid och fryser ner det. Bottnet tinar och du lagar fyllningarn. Hur länge väntar du på att fyllningarna stelnar, när börjar du med smörkrämen och när blir det dags för dekorationerna?

    Tack för en super fin inspirerande blogg!!!
    Nina

    SvaraRadera
  20. Tack Nina, roligt att du gillar bloggen.
    Äggen och sockret får man vispa rätt länge, en 4-äggssmet får du vispa 5-10 minuter beroende på din visp (längre med liten handelvisp, kortare i hushållsassistent). Vitt och fluffigt skall slutresultatet bli. Jag använder vanligt halvgrovt vetemjöl. Endel säger att det blir bättre resultat med sk kakmjöl men det har jag aldrig provat.
    Så där kort om själva processen: Bottnar bakar jag i god tid, ibland några veckor innan jag behöver dem. Fryser ner och tar upp dem ur frysen samma dag jag behöver dem. Om jag har mycket att göra samma dag jag skall göra klart tårtan gör jag också smörkrämen i god tid och fryser ner. Tar fram den i kylskåpet dagen innan jag behöver den. Fyllningar gör jag oftast två dagar innan tårtan skall ätas, och fyller då tårtan samtidigt (ibland väntar jag att fyllningarna stelnar lite i kylen först, men det är fråga om kanske 30 min.).
    Dekorationerna gör jag i mycket god tid, ibland flera veckor innan.
    Tårtan täcker jag dagen innan den skall ätas, och dekorerar den då eller samma dag den serveras.
    Så som du märker går det mesta att förbereda i god tid och det är ett måste för mig, annars skulle jag inte hinna med överhuvudtaget. ;-)

    SvaraRadera
  21. Hej!

    provade ditt recept på botten och det var verkligen super! Så himla enkelt men så bra :)
    Jag hoppas att det är okej att jag la upp receptet på min blogg?!
    Skrev att jag hittade det hos dig :)

    SvaraRadera
  22. Tack Sandra, vad roligt att höra! Jo, visst är det ok att du lägger upp receptet i din egen blogg.

    SvaraRadera
  23. Kan man använda denna till en långpannetårtbotten? En superfin blogg har du med en massa bra tips o recept!/Malin

    SvaraRadera
  24. Jo, absolut! Men jag har bara svårt att uppskatta mängden ägg. 8-12 är min tippning, inte så exakt alltså. ;-) Och så lönar det sig säkert att sätta bakplåtspapper runt kanten på långpannan så att bottnen inte pöser över, sådana brukar ju ha så låga kanter.

    SvaraRadera
  25. Hej! Jätte rolig blogg, har varit inne flera gånger för att söka inspiration. Jag ska testa denna tårtbotten inför ett dop som vi ska ha, men tänkte bara fråga om en form med löstagbar kant, kanten är kanske ca 8 cm hög, är för liten? eller kommer kakan bli hög och fin ändå och inte pösa över?
    tacksam för svar. :)

    SvaraRadera
  26. Kanten borde nog vara tillräckligt hög. Om du är osäker kan du fästa en remsa med bakplåtspapper runt kanten så att den blir högre, det gör jag ibland om jag vill göra en extra hög tårta (har då flera ägg till en mindre form).

    SvaraRadera
  27. Tack för svaret. :)ska testa ikväll. hur tjockt lager brukar du ha med fyllning i dina tårtor, och hur brukar du "lägga upp" det i tårtan, alltså hur ser ordningen ut? hoppas du förstår vad jag menar. :)

    SvaraRadera
  28. Fyllningen brukar väl vara en 3-4 cm tjock. Ordningen är botten-fyllning-botten-fyllning-botten-smörkräm-marsipan. Hoppas det var det du menade. :-)

    SvaraRadera
  29. det var precis det jag menade, tack för snabba och tydliga svar. :)

    SvaraRadera
  30. Tack för ditt svar. Det blir att prova sig fram! :) Till hur många personer brukar du räkna att kakorna räcker? Tex en 4äggskaka hur många räcker den till?/Malin

    SvaraRadera
  31. En fyra-äggsbotten räknar jag att räcker till ca 15 personer. Ungefär 4 pers/stora ägg brukar jag räkna. Du får gärna meddela hur det går med långpannebottnen!

    SvaraRadera
  32. Jag gjorde rulltårtsbottnar istället. O tur det för hur skulle jag få skärt en tjock långpannekaka?:) Det ska bli till en traktortårta åt sonen så jag skulle ju visserligen ha kunnat skära ut traktorn först o dela sen men nu blev det 3 skilda bottnar i stället. Får se då hur det lyckas.../Malin

    SvaraRadera
  33. Det var säkert bra att göra rulltårtsbottnar! Allt för stora och tjocka bottnar blir snabbt svåra att hantera. Som tips till framtiden skulle jag ha fyllt bottnarna som sådana och sen när fyllningen stelnat skurit till tårtan till en traktor. Det är nästan enklast att göra figurtårtor den vägen. Lite spill blir det på det sättet men ingen brukar klaga över att behöva äta lite överbliven tårta med fyllning i. ;-)

    SvaraRadera
  34. Alltså nu har jag precis tagit min tredje (andra med ditt recept) misslyckade tårtbotten ur ugnen och börjar bli måttligt trött på det. Jag hade bara små ägg så jag tog 3 till en form på 18cm, ca 1/3 potatismjöl, rejält fluffigt vispad ägg-o-sockersmet, 1tsk bakpulver, Första gången öppnade jag luckan efter 25 minuter och den kollapsade - efter 30 var den klar. Andra gången tittade jag in i ugnen efter 30 min och den var redan kollapsad där inne. Nu börjar det blir tröttsamt - vad gör jag för fel...?

    SvaraRadera
  35. Äsch vad jobbigt att bottnen misslyckats, förstår bra att du är trött på det... Jättesvårt i alla fall att säga vad som felet varit. Funderar om du skulle testa med lite mindre bakpulver, på senare tid har jag själv haft mycket mindre bakpulver i smeten och bottnarna har blivit bra. Tror faktiskt jag skall skriva in detta som ett tillägg till det ursprunliga receptet.

    SvaraRadera
  36. Ja det kanske beror på det. Skam den som ger sig - jag testade ditt recept idag igen, nyköpta stora ägg och siktad mjölblandning och satte ugnen på varmluftsfunktion. Gjorde en 18cm men fegade ur och vågade inte öppna luckan efter 20 min då detta tidigare orsakat kollaps så jag lät den stå nästan 30 min, den hade nästan släppt från kanterna så den var nog lite övergräddad men suck - den hade också sjunkit ihop. Inte alls lika mycket som innan (då var det bara "hel" ett par centimeter) men ändå en grop som ju gör att man inte kan använda översta delen i tårta.
    Jag drar mig för att ge mig på andra recept eftersom jag köpt en ställbar anslagsring och vill kunna variera storleken på tårtorna, alla andra recept är ju anpassat efter EN storlek =/
    Jag får kanske ge det ett femte försök och halvera balpulvermängden...

    SvaraRadera
  37. Hade du varmluft och 175 grader? Det kan också vara orsaken, att du hade för varm ugn. Jag brukar sällan använda varmluft när jag bakar, tycker slutresultatet blir sämre då. Om du har varmluften på så är 150 grader tillräckligt.

    SvaraRadera
  38. Jag hade bara varmluft nu sista gången, då på 155-160 grader ungefär men ja, den var nog inne för länge eftersom kanterna släppte från formen - dock var detta den godaste, fluffig och god =) Nu håller jag på med femte försöket med 0,5tsk bakpulver bara. Vet inte om jag ska ha varmluft eller inte... Håll tummarna =)

    SvaraRadera
  39. Wohooo!!!! Den blev jättebra!! Sluttar lite lite från kanterna och in mot mitten men ingen grop alls =) Litade på dig där och körde på 175 grader utan varmluft men tog 25 minuter för jag vågade inte riskera kollaps. Att tricket var att halvera bakpulvret kunde man ju aldrig ana!

    SvaraRadera
  40. Jättebra att det äntligen lyckades! Du är nog envis som orkade försöka så många gånger. :-)

    SvaraRadera
  41. Ja, som sagt - skam den som ger sig! Har lagt upp bild på min första tårta på min blogg nu - det är ju SÅÅÅ roligt!! Nu kommer jag leta anledningar att göra tårta hela tiden =)

    SvaraRadera
  42. Ja, din tårta var ju jättefin! :-) Och alltid hittar man ju på anledningar att göra tårtor. ;-)

    SvaraRadera
  43. Kan man smaksätta den här tårtbotten med något eller är det liksom en neutral tårtbotten?

    SvaraRadera
  44. Man kan nog smaksätta den! Förutom med kakaopulver kan man smaksätta t.ex. med vanilj (vaniljpulver eller vaniljsocker) eller rivet citron/apelsinskal.

    SvaraRadera
  45. Tusen tack Tove, gjorde precis en tårtbotten som blev PERFEKT!!! Dina tips är guld värda, underbart! :) Jutta

    SvaraRadera
  46. Tack, vad roligt att läsa!

    SvaraRadera
  47. Hej Tove! :) Jag har blivit alldeles beroende av din sida å hittar varje dag någåt ja vill baka! :D tack för det! ;) Det jag jag undrar är att kan jag lägga både potatismjöl och kakaopulver i bottnet? Tycker i allmänhet att kakbottnen blir bättre med potatismjöl i. Men tycker att det i receptet stod att man sku ha endera i smeten.. Hur många äggs botten lönar det sej att laga om jag vill ha en hög kaka med 3 fyllningar i? Har lite press på nu när jag ska laga kakan till min lilla dotters dop om några helgar! :) Tack än en gång för din härliga sida! :)

    SvaraRadera
  48. Hej Annica, och vad roligt att du tycker om min blogg! Risken med att ha i både kakaopulver och potatismjöl är att bottnarna kan bli väldigt sköra, men du kan ju testa om du vill! Hur många ägg du skall ha beror förstås på hur stor form du har, men så där som regel skulle jag säga att ta en storleks mindre form än normalt, dvs om du gör med t.ex. tre ägg tar du en form som är 18 cm i diameter. Lägg i stället bakplåtspapper som extra kant runt formen så smeten inte kommer över kanterna. :-)

    SvaraRadera
  49. Okej, tack för tipsen! :) nu hoppas jag bara att bottnet blir bra!

    SvaraRadera
  50. tusen tack för att du delade med dig dina recepter .jag älskar kakor och att baka men misslycka alltid för den delen av bakning

    Hichic :( min tårtbotten blev bränd på halva ....och den skjuter up som en vulkan....
    vad kan jag har gjort för fel?? .....sen ser i allafall goda ut på den obrända sidan ............
    ska försöka ta bort det brända o spritsar en tårta ......men kan du säga mig vad jag gjort för fel.....ska försöka det på nytt .....
    tacksamma för svaret!
    ha en skönt dag

    SvaraRadera
  51. "Vulkanen" låter för mig som om det gått fel med bakpulvret på nåt sätt. Lätt sätter man för mycket i misstag, kan det ha varit det? Hade du blandat mjöl och bakpulver ordentligt?

    Men varför den blev bränd på halva vet jag inte. Om du hade temperaturen som jag skrivit i receptet, gräddade på nedersta falsen och utan varmluft borde det inte gå så tokigt. Hoppas du försöker på nytt nån gång, och att det går bättre!

    SvaraRadera
  52. tack för svaret! Ja gjorde en tårta av det botten och det blev faktisk inte så tokigt ..men jag ska fortsätta prova din recept för ett mer lyckas bakande.
    tusen tack!

    SvaraRadera
  53. Jag har precis läst på om bakpulver och funderat på om det kan vara det som är orsaken till att mina tårtbottnar ibland blir dåliga... och så skulle jag kolla hur ditt recept såg ut och så har du gjort ett tillägg om just bakpuvler. :-)
    Måste testa att minska jag också och se om det kan bli bättre.

    Måste även fråga om du kan gå in och ändra i gamla inlägg efter uppgraderingen av redigeraren på Blogger? Jag har försökt men då ser det inte klogt ut så jag avvaktar och ser om det löser sig med tiden.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  54. Jag igen. :-)
    Jag undrar om du bara använder vetemjöl eller om du blandar i potatismjöl också? Vilket tycker du blir bäst?

    SvaraRadera
  55. Jo, har märkt att bakpulvret kan ställa till problem ibland, så kolla upp det! Jag har oftast bara vetemjöl i mina bottnar. Potatismjöl gör dem kanske lite godare (=mjukare) men samtidigt skörare, så de är enklare att hantera om man inte har nåt potatismjöl. Speciellt till riktigt stora bottnar eller om man vill göra våningstårtor är det bäst att inte ha i potatismjöl.

    Angående redigering av gamla inlägg har jag inte haft några problem, å andra sidan har jag inte ens märkt att några ändringar har gjorts...

    SvaraRadera
  56. Hej Tove !
    Thanks so much for ur amazing blogg, i spend most of my time reading it. i juast want to ask u how many eggs i need for 28 cm and 30 cm round baking forms. and 35 x 25 cm rektangel form. I hope that u can one day write the ingredienser for rektangel and fyrkantig formar,
    thanks, thanks and thanks for ur help

    SvaraRadera
  57. Thanks for commenting! For a 28 cm round form I would use 7 eggs, for 30 cm 8 eggs. For the square form I would probably use 8 eggs as well. I don't use square forms very often but I will try to remember to write down the ingredients for those, as soon as I have tried out the amounts! :)

    SvaraRadera
  58. oh !!!!!
    thanks so much Tove, love u. Your blogg is my school,
    you r the best !!!!!!
    thanks again

    SvaraRadera
  59. Hej Tove!
    Tack för en inspirerande sida=) Du gör så mkt vackra bakverk!
    Jag bestämde mig för att testa göra denna tårtbotten inför min dotters 1årskalas nästa vecka men får inte botten att bli bra. Funderar om det kan beron på att jag använder XL-ägg? Har du testat dom? (väger +73g/st) Gjorde först en botten men den sjönk ihop o blev en stor grop i mitten, sen hade det vällt ut över sidorna lite o då blev det luft mellan det övervällda och själva kakan. Sen tog jag bort nästan hälften av bakpulvret och satte högre kanter med bakpapper, det blev då lite bättre men ändå en mindre grop.. Så då undrade jag på äggen då, om det är därför möjligtvis?=)
    Mvh/ Anna

    SvaraRadera
  60. Hej och tack för en underbar bakblogg!
    Jag tipsade om ditt recept i min blogg och har naturligtvis länkat hit, jag hoppas det är okej :)

    Tack än en gång för härlig inspiration!

    Kram/anna

    SvaraRadera
  61. Tack båda Anna för kommentarerna!

    Anna; ang. äggen: Svårt att säga, jag har aldrig använt XL-ägg. Men det kan ju hända att de måste vispas ännu längre än vanliga för att bottnen skall bli stabil. Annars hade jag sagt att kolla bakpulvret men det hade du ju redan gjort.

    Anna: Jo, absolut är länkningen okej! :)

    SvaraRadera
  62. Älskar verkligen detta recept! Och inte verkar jag ensam för det känns som om nästa alla "tårtbakare" använder det! Bra gjort där! Länkar ditt recept från min blogg med :)

    SvaraRadera
  63. Ojojoj! Gubben min är chockad! Jag bakar för andra gången den här veckan! Bottnartna blir suvewränt fina! Jag vispar docj vitorna först till skum... och så i med socker och sen äggulorna! Jag har fått för mig att det blir lättare, högre och fluffigare kaka!
    Idag testade jag att vispa tillsammans med äggulan... men vispade nog inte tillräckligt länge... för jag fick inte allt tårtorna lika höga, fasta och fina som förra gången! Tänkte att det kanske kan vara något att testa för tjejerna som får den där förbaskade gropen i mitten!
    Jag tycker mest att det är så himla svårt att dela dom... Tandtråd funkar inte... kniven trasar sönder hela kakan... Kan det vara värt pengarna att köpa en sån där kaksåg!? Har du testat sådan!`
    Tusen tack för en superbra blogg!

    SvaraRadera
  64. Intressant att läsa om det där med äggen! Kan nog vara ett tips att pröva på.
    Angående delandet av tårtbottnar så funkar det bäst om man fryst dem och delar dem när de är halvtinade (efter ca en halvtimme i rumstemperatur). Jag använder en vanlig lång brödkniv, men en del tycker nog en tårtsåg är allra bästa hjälpmedlet, andra gillar inte alls dem. Så du kan ju testa och se vad du tycker. :)

    SvaraRadera
  65. Herregud! Hur får du tårtbotten så jämn?? Min blir alltid lite ihopsjunken, hur jag än gör!!!

    SvaraRadera
  66. Amanda: Mitt bästa tips är att läsa igenom alla kommentarer ovan. :) Och främst gäller det nog att se upp med bakpulvret.

    SvaraRadera
  67. Hej Tove!
    Jätte härligt att läsa din blogg och titta på allt vackert du gör! Underbart fina tårtor och bakverk.
    Jag undrar om du har något bra recept på tårtbotten utan ägg? Ska baka en tårta till min sons 1års kalas och han tål inte ägg. Och han måste ju få smaka sin 1års tårta iaf! :) Tack för inspirationen till tårtan iaf!

    SvaraRadera
  68. Tack för din kommentar! Här är ett recept som jag använt till muffins men som ursprungligen är ett recept på tårtbotten:
    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2009/03/aggfria-muffins.html
    Tror det är lämpligt för en form på 20-22 cm i diameter.

    SvaraRadera
  69. Vill bara tacka för ett fantastiskt recept! Gjort många födelsedagstårtor till barnen men alltid köpt färdig botten. Kommer jag aldrig göra mer! Min tårtbotten blev helt perfekt och jag kommer använda mig av detta recept i fortsättningen :) /Carolina

    SvaraRadera
  70. Tack, jätteroligt att läsa!

    SvaraRadera
  71. Hej! Fantastiskt bra recept på tårtbotten! Det kommer jag använda jämt fortsättningsvis! Tack! =)

    SvaraRadera
  72. Tack Sara, jätteroligt!

    SvaraRadera
  73. Stort tack för en fantastisk blogg med många härliga recept!
    Länkar hit från min blogg och anväder ofta dina recept till det jag bakar!! :-)

    Jag har en fråga bara... Jag har precis provat detta recept med 3ägg, vispade ägg o socker i ca 10 min och använde lite mindre bakpulver. Jag hällde upp i en form på 22cm i diameter istället för 20 som det står i receptet, kakan blev jättefin men dock inte så hög som din. Kan det bli sån skillnad på 2 cm i diameter på en form? Ska jag göra en sats på 4ägg i den formen då?

    Tackar även jag för all insperation!!

    SvaraRadera
  74. Jo, hur konstigt det än låter så har några cm faktiskt skillnad, likaså om du använder stora (L) eller vanliga (M) ägg... Så testa med 4 ägg i formen nästa gång!

    SvaraRadera
  75. Jättefin och inspirerande blogg du har! Jag har aldrig själv gjort sånna här tårtor men tänkte nu göra ett försök. Misslyckades dock (som flera andra här skrivit) med tårtbotten. Har en form på 24 cm i diameter, hade i 5 M ägg rumsvarma, knappt 1 tsk bakpulver som blandades noga med mjölet, in i ugn på nedersta falsen i 175 grader i 30 min. Resultatet blev en kaka med inåtlutande kanter så att det blev en liten grop i mitten som dessutom blev lite bränd på ytan. Denna grop syntes redan tidigt i gräddningen, den kom som aldrig upp som kanterna gjorde. Inte första gången som detta drabbar mig. Brukar hända med andra kakor också som gräddas i rund form. Blir i alla fall att göra en tårta av den och så ska jag ge mig på att baka en till tårtbotten. Funderar bara på hur jag ska göra för att detta inte ska hända igen?!

    SvaraRadera
  76. Insåg också att min tårtbotten inte heller blev lika hög som din, mäter bara 5,5 cm. Har nu köpt L ägg som jag ska baka nästa botten med. Antar då att jag ska använda 4stycken ägg för min form på 24 cm, istället för 5 ägg av mediumstorlek som jag hade i den misslyckades botten? Kan det ha spelat någon roll att jag hade i 0,5 tsk vaniljpulver??

    SvaraRadera
  77. Tack för din kommentar. Synd att höra att bottnen misslyckades.
    För det första så tycker jag i alla fall att 5 st m-ägg är helt ok för en form på 24 cm. Jag har börjat tycka mera om att göra höga tårtor så 5 l-ägg tycker jag du ska ha till din form. Vanijpulvret spelar ingen roll. Nästa gång kunde du försöka minska bakpulvret ännu lite, till 0,75 tsk (svårt att mäta, men ungefär), och så är du väl noga att vispa ägg och socker tillräckligt länge, upp till 10 minuter. lite beroende på hur effektiv visp du har förstås. Sen låter också som om du gräddade bottnen lite för kort tid, närmare 35 minuter skulle jag nog ha den om inte lite till, du får pröva dig fram lite. Ett sista tips är att pröva sänka värmen på ugnen lite (men inte lägre än 150 grader i alla fall!), ibland blir bottnarna bättre om de får gräddas i svagare värme men då behöver de förstås ännu längre tid på sig. Hoppas nu något av de här tipsen hjälper!

    SvaraRadera
  78. Tredje och sista försöket blev det bästa. Tänkte bara skriva hur det gått med mina bakförsök. Har gjort två nya bottnar innan jag såg ditt svar, så jag provade mig fram. Den andra tårtbotten hade jag i 1,5 tsk bakpulver, vispade i 10 min och gräddade i 24 min. Den blev högre men efter att jag tagit ut den ur ugnen så sjönk den ner i mitten efter en stund. Den blev dessutom på gränsen till bränd även denna och sprack sönder. Tredje försöket gjorde jag som så att jag tog 1 tsk bakpulver, vispade i 7 min, satte in på galler längst ner i ugnen i 25 minuter. Denna blev helt klart den bästa. Misstänker dock att jag gräddade den lite för länge då kanterna drog ihop sig ganska mycket upptills så att utsidorna blev snett utåtlutande men ingen grop i mitten denna gång i alla fall :) Gräddade de två första på nedersta falsen men misstänker att min ugn gräddar lite hårt eller hur jag ska säga. Skulle jag grädda tårtbotten i 35 minuter så skullde den nog bli svart och ihoptorkad.
    Tack för ditt svar och dina tips i alla fall!

    SvaraRadera
  79. hej Tove!
    måste säga att detta var en jätte bra recept har precis bakat det och har lyckats få den jätte bra, den steg upp ganska fin, men sjönk lite när jag tog ut den, men dock var det inte så farligt. är ganska nöjd med min tårtbotten tack för ditt fina recept.
    MVH Sargul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var roligt att höra!

      Radera
  80. Hej Tove!

    Måste få rådfråga dig ett par saker..
    Tänkte smaksätta tårtbotten med kakao (gör alltid din tårtbotten) Men hur mycket kakao ska jag anv till en botten? Tar jag bort lite mjöl då ist eller kör jag bara på som vanligt?
    När jag spacklar tårtan sen... är frosting eller smörkräm bäst?
    Å sista frågan... när jag ska dekorera tårtan med tex "prickar", limmar man fast dom eller räcker det med att lägga ut dom på sockermassan. Tänkte ifall sockermassan är för torr för att "prickarna" ska fastna. Om du limmar dom... vad limmar du med isf? Vatten eller ätbart lim?

    Det vart några frågor, men jag har inte lyckats hitta någon blogg där jag fått svar på mina frågor. Hoppas att du kan hjälpa mig.

    Mvh Sofia

    SvaraRadera
  81. Du ersätter en del av mjölet (ca 1/3-1/4) med kakaopulver.

    Jag tycker någon smörkräm är bäst (frosting och smörkräm kan ju också vara samma sak...), någon kräm som innehåller smör alltså.

    Prickarna kan du limma fast med vatten, det funkar bra. Ätbart lim förstås också.

    Egentligen hade du själv svar på alla dina frågor. :)

    SvaraRadera
  82. Nu har jag nog läst igenom varenda kommentar och svar. Det verkar som att många tar för lite mängd ägg men såg att du hade skrivit att du tar fler ägg om du vill ha en högre botten. Är det alltså säkrare att ta för mycket ägg än för lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var duktigt! Jo, om man vill ha högre botten tar man flera ägg. Då är det bäst att ha bakplåtspapper som en krage runt kakformen så att smeten inte pöser över.

      Radera
  83. Ja det hade jag tänk att ha i vilket fall :) Jag ska göra student tårta till pojkvännen och hade tänkt att göra en vanlig botten samt en i choklad. Den vanliga botten ska jag fyllamed jordgubbsmousse och vaniljkräm. Chokladbottnen ska jag fylla med chokladmousse och hallonmousse. Vad tror du om det? eller har du någon idé så att det blir bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt låter jättebra! Blir nog gott.

      Radera
  84. I panik:-) Fått jobb att göra dop tårtor till ca 40 pers. Var inne på en sida för att beräkna Storlek cm på formen, som kan räcka till alla dessa personer. Stod att en 25 form ska räcka till 20 pers. Men sen nu när ja rita en mall o försökte snåla till bitarna så blev det bara ca 12 bitars o det räcker ju inte med 2 som beställaren kanske trodde. Har letat på andra sajter men hittar bara olika svar. Vad tror du? Proffset:-) Måste jag göra 3 st då? 2 känns väldigt lite..hm...hoppas på svart snarast!:-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två bottnar på 25 cm skall nog räcka! I en så stor form ryms 6-7 ägg och det brukar jag räkna att räcker till 25 pers.

      Radera
    2. Eller, 7 ägg är att överdriva, men ta 6 ägg (1 tsk bakpulver till det) och sätt remsor av bakplåtspapper runt formen så pöser smeten inte över.

      Radera
  85. Tack för ett snabbt svar, du är bäst:-) Okej får köra på det :-) Men om jag inte har en hushållsassistent utan bara vanlig elvisp, och utan att behöva få stå hela natten och vispa :-), kanske jag ska köra med 1.5 tsk-2 bakpulver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kanske har rätt i det. Jag har varit försiktig med bakpulvret på sistone och nuförtiden blir bottnarna nästan alltid bra, men min assistent är ganska effektiv så med vanlig elvisp kan du säkert ha i lite mera!

      Radera
  86. Nu har jag gjort denna botten. Jag blev nöjd med att den inte sjönk ihop i mitten men hade önskat att den blev högre så att man kunde få ut 3 fina våningar, nu blir lagren enligt mig lite för tunna :/

    SvaraRadera
  87. Upptäckte nu efter att botten kallnat ordentligt att den sjönk och blev inte alls hög. Misstänker att den kanske inte riktigt blev klart så nu håller jag på och gör ett nytt försök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan hända att det var problemet, och du har väl märkt tillägget om att minska på bakpulvret (har man för mycket sjunker bottnarna också lätt ihop). Men om du vill ha ännu högre botten bakar du i en mindre form.

      Radera
  88. Hej tove! Har läst igenom hela kommentarfältet, men hittade inget svar på min fråga. Dränker du dina tårtor med nåt före du fyller som? Provbakade en tårta här i veckan, och tyckte den belv lite torr, men efter att den hade fått stå så blev den bättre. Jag skall baka examenstårta till nästa fredag, visst kan jag baka bottnet å frysa ner den nu? Och sedan fylla dagen före? Så får den stå över natten och stadga sig. Hur länge håller kakan i ätbart skick efter det månne? Tänkte även frysa ner chokladmuffins, det funkar väl? Hur är det månne med muffins med nötter å choklad, går det att frysa? Tusen tack för en jättebra blogg, den har inspirerat mig mycket :) Med vänlig hälsning, Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du gillar bloggen! Här är ännu lite tips om att fylla tårtan och fukta bottnar:

      http://bakalitenkaka-tove.blogspot.fi/2012/01/steg-for-steg-att-fylla-en-tarta.html
      och här lite allmänt:
      http://bakalitenkaka-tove.blogspot.fi/p/fragesidan.html

      Jag bakar så gott som alltid i förväg och fryser, gäller också muffins och andra bakverk. Hur länge tårtan sen håller beror lite på fyllningar, själv äter jag inte så gärna tårta som är äldre än 3-4 dagar, men vet att många inte har problem med att äta en veckas gammal tårta. ;)

      Hoppas du fick svar på dina frågor, och lycka till!

      Radera
  89. Tack för svaren :) Nu funderar jag hur stor tårtbotten jag borde laga åt ca. 30-35 pers.? har även 2 cheesecakes, ca 30 muffins samt nån form av bärrutor. Vill ju att de skall räcka åt alla :)
    -Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle laga tårtbotten på sammanlagt 8 stora ägg, brukar räkna att 1 ägg räcker till 4 pers. Speciellt när du har så mycket annat också så skall det nog räcka!

      Radera
  90. Hej och tack för en mycket bra blogg! Jag gör nu mitt ndra försök med denna tårtbotten - första blev ok, men väldigt torr. Vet inte om det var för att jag glömde potatismjöl eller om jag bara lät den vara inne för länge i ugnen? Nu upptäckte jag precis när jag skulle ta ut den nya tårtan ur ugnen att jag missat att ha den på nedersta falsen, utan hade den i mitten. Vad har det för betydelse på slutresultatet, tror du? Den ser ok ut, men behövde vara inne ca 10 min längre än vad receptet sa....
    Mvh, Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker om bloggen! Potatismjölet spelar ingen roll, jag gör ofta på bara vetemjöl för att jag tycker bottnarna blir stadigare då. Hur länge du har den inne i ugnen beror på hur stor och hög botten du gör. Den gräddar bäst på nedersta falsen, har man i mitten får bottnen färg för fort och blir lätt torrare åtminstone på ytan.

      Radera
  91. Hej!
    Tack för en otroligt fin och inspirerande blogg!
    Jag såg din blixten-tårta och tänkte försöka mig på en sådan.
    Vet du hur mycket jag kan förbereda dagen innan kalaset?
    "Svettas" marsipanen om jag gör tårtan helt klar och förvarar den i kylen ett dygn?
    Mvh Natali

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hittar nog svaren här:

      http://bakalitenkaka-tove.blogspot.fi/p/fragesidan.html

      Lycka till! :-)

      Radera
    2. Toppen! Tårtorna blev väldigt bra tack vare bra recept :) tack för att du delar med dig av dina recept, tips och inspiration!

      Radera
    3. Tack, härligt att höra!

      Radera
  92. Men nu har jag läst på om det här! =) Du har inte testat långpanna än och har nå mängder på det? Ska försöka mig på det ikväll eller i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här fanns en del att läsa. ;) Beror lite på hur stort du menar med långpanna men runt 10 ägg skulle jag gissa på. Berätta gärna hur det blev om du testar!

      Radera
  93. Hejsan!
    Jag ska baka en mini tårta, diameter på 11,5cm, hur mycket tror du att jag ska ta av varje sak? 1 ägg?

    Tack i förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nästan ta två ägg, bara ett blir svårt att vispa. Lägg bakplåtspapper runt kanten på formen så att smeten inte pöser över.

      Radera
  94. Hej tack för en bra blogg:-) Jo en fråga. Jag har kört 3lika delar botten ett bra tag nu för de blir bäst i form och smak, MEN på senaste tiden har dom som fått tårtorna sagt att de blir för torra....Vad gör jag för fel? Gör enligt receptet o packeterar den väl innan jag fryser in den . Fyllningar har varit varierande men mest mousser, som inte saftar av sig direkt. Har du nåt tips på hur jag kan få den lite saftigare? Har du testat att ha smör i? Eller väter botten med nåt innan fyllningen. Så synd att den ska bli torr när receptet i sig är så bra:-) Gjorde en halloween tårta i helgen som var o lät den stå, det överblivna i kylen några dagar, DÅ var den mer saftigare..Men pga de rårörda bären. Men hur långt innan kan jag fylla en tårta utan att fyllningen surnar till, speciellt om det är mjölk o gräddbaserat.Har haft extra smörkräm på för att det ska väga upp torrheten men när den står i kylen blir den ju hård, så blir ingen skillnad direkt:-) Hur länge kan en tårta med smörkrämsspacel o marsipan stå framme? för tas den direkt ur kylen få man tugga i all evighet i marsipanen o smörkrämen...Tack för svar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar fukta bottnarna med något, oftast kokar jag en sockerlag (kokar upp vatten och socker, man kan ha ca 10 % socker (dvs om du har 1 dl vatten har du 10 g socker)). Två dagar innan kan du nog fylla tårtan, de flesta fyllningar håller så bra. Och så är det bra att ta fram tårtan ca 30 min innan man skall skära i den så är den enklare att skära. :)

      Radera
  95. tack så mycket:-) Jo en sak till, har fått en beställning på tårta till ca 20 barn o några vuxna. Googlar om hur mycket som kan gå åt ca. Och det står att en 20cm form ska räcka till 12 pers ca om 7-8 cm hög, men 2 sådana känns som det inte ska räcka, men det kanske gör det? har en 22 form oxå, så kanske ta 2 sådana? För de ska se olika ut, annars hade ja kunnat gjort 2 vånings. Tack för svar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JO, jag tycker att en 20 cm tårta som är 7-8 cm hög skall räcka till ca 12 pers., så brukar jag själv också räkna. Annars tar du en 20 cm + en 22 cm så räcker det säkert.

      Radera
  96. Hej. Jag tänkte göra en regnbågstårta och då ska man ju göra många bottnar i olika färger. Hur ska jag räkna då? Har formar som är 20 cm i diameter. Är det bara att göra en sats för den stl och dela på tre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur stor sats du gör beror ju på hur många bottnar du vill ha, är det tre bottnar som behövs så gör du som du skriver.

      Radera
  97. Hej jag gjorde den tårtbottnen med 3 ägg, gjorde verkligen exakt som du har skrivit och kollade på kommentarer för att se mer och ändå så blev kakan knappt en cm hög.. Vad kan jag ha gjort för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt att säga om du en gång gjorde precis enligt receptet...?

      Radera
  98. Hej, tack för en jätte bra blogg!
    Tänkte höra med dig om jag kan baka botten idag söndag och frysa den. Sedan ta ut den göra tårtan på onsdag och sedan frysa den igen för att ta fram och äta den på lördag?

    Hälsningar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte man skall frysa sådant som en gång har varit fryst, bättre skulle det vara om du kunde baka den t.ex. på onsdag, fylla på torsdag och sen äta på lördag eller så baka botten idag och fylla på torsdag och äta på lördag. Eller baka och fylla idag och frysa och äta på lördag. :)

      Radera
  99. Följde recepted med 4 ägg dock la jag åtsidan 1 av äggenoch blandade det med kakao så att jag kunde göra en tigerkaka istället för en bara sockerkaka. Blev hur bra som helst! Dock måste jag bara säga att jag personligen föredrar när kakbotten är mer smakfull så jag kommer att hålla mig till vanlig sockerkaka men toppen recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut håller jag med dig, om man skall ha en kaka typ tigerkaka så skall man nog ha ett recept på vanlig sockerkaka, det här är bara ett recept på tårtbotten som inte "ska" smaka så mycket utan fyllningarna är de viktigaste. Bra att du ändå gillade receptet!

      Radera
  100. Hur gör man om man vill ha chokladbotten med potatismjöl då? Har fått för mig att tårtan blir bättre med potatismjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker själv det blir bättre utan potatismjöl, men om du vill ha med så byter du ut en del av vetemjölet mot potatismjöl, kakao som vanligt.

      Radera
  101. Vilken underbar blogg och ett toppenrecept på tårtbotten! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  102. Jag bakade den idag och den fick en 1:a av 10. Den sjönk ihop när jag tog ur den från ugnen och den smakade som disksvamp i munnen. tycker den var tyvärr dålig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att höra. Du får göra enligt något annat recept i fortsättningen!

      Radera
  103. Hej och tack för en jättebra blogg! Undrar om du har något tips på en stabil tårtbotten? Brukar alltid baka efter det här "lika delar", men när jag har tyngre fyllningar eller något högre tårta tycker jag att tårtbotten sjunker ihop och trycks ut på sidorna om du förstår vad jag menar. Jag har ingen anslagsring som hjälper till att hålla allt på plats.
    Vore väldigt tacksam om du hade något förslag på recept, både på vanlig botten och chokladbotten.

    Hälsningar Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en hel del recept i min kategori recept-tårtbotten, kolla där!

      Radera
  104. Hej Tove! Jag har en fråga om tårtbotten,kan man göra detta recept till långpanna också och i så fall hur många ägg bör jag använda då. Sen på ett ungifär hur mycket tror du att de kommer gå åt till sockerpasta för hela den. Mvh Marvel r.lilleeng@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde nog lyckas men mängden ägg beror ju på hur stor din långpanna är. Fast jag skulle nästan baka i omgångar, lite som man gör rulltårtsbottnar. Runt 1 kg sockermassa borde väl räcka.

      Radera
    2. Tack så mycket. Ja min mamma sa också något om att göra rulltårtabottnar. Jag har dock gjort de en gång tidigare men de är kanske de som då är de smidigaste alternativet att göra igen. Tack åter igen. Mvh Marvel

      Radera
  105. Nä, nu ger jag upp. Mina bottnar är så fina när de kommer ur ugnen, men faller ihop som en vulkankrater efter en stund :-( Däremot blir fyllningarna jag gjort enligt dina recept alltid bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att fyllningarna blir bra iaf. :)

      Radera
  106. Mina fller ihop efter ca 10min i ugnen. Vet inte om jag skall skylla på hoppande barn eller jag som usel bakare. Av 5 försök har jag lyckats 1gång.

    SvaraRadera
  107. Hej!

    Jag har läst igenom hela inlägget och alla kommentarer och gav mig i kast på mitt andra försök på tårtbottnen, men det gick åt skogen.

    Det första försöket gjorde jag en 20cm springform med 3 ägg. Den blev halvlyckad men den sjönk lite i mitten redan i ugnen.

    Därefter tänkte jag att jag nu då efter att ha läst allting testar med en 10cm springform (för att slippa slösa så mycket ingredienser.. haha) och gjorde som du hade tipsat någon om, med 2 ägg.
    Då blev såklart smeten väldigt hög men jag tänkte att bakplåtspappret borde ju hjälpa till där.

    Medans den stod i ugnen såg det vääääldigt lovande ut och jag blev glad i kroppen, tills den sista minuten, det vill säga när den stått i 19 minuter.. Då börjar den sjunka i mitten.. Inte så farligt mycket så jag tänker att det ändå borde funka. När jag sedan öppnar efter det gått 20 minuter och ska provsticka den så sjunker hela mitten och helt plötsligt är kakan ihålig?!

    Har du någon aning om vad som kan gått fel?
    Jag hade två rumstempererade ägg (L), sedan lika mått på mjöl och socker. Tog bara en halv tesked bakpulver, men även en halv tesked vaniljpulver.
    Tog tiden med min elvisp och stod i 9 minuter på medelfarten.

    Förgäves :(

    SvaraRadera