tisdag 12 augusti 2008

Tillägg till ordlistan

Tillägg till ordlistan: Sockermassor
De flesta sockermassor används med engelska namn, så i stället för att försöka översätta namnen har jag beskrivit vad de är och vad de används till. De flesta massor har många olika namn; här har jag bara skrivit ner de namn jag oftast råkat på.

Sugarpaste/rolled fondant
En sockermassa som används för att täcka tårtor och göra dekorationer av. På svenska ser man ibland översättningen sockermassa eller sockerpasta. På finska används beteckningen kaulittava sokerikuorrute eller sokerimassa. Här har jag beskrivit sugarpaste lite mera ingående.

Marshmallowfondant
En sockermassa som man använder på samma sätt som marsipan och sugarpaste. Görs av marshmallows och florsocker och har därför en svag smak och doft av marshmallows. På finska används ofta den direkta översättningen vaahtokarkkitaikina.

Kristyr
Fi: pikeeri; eng: royal icing; dk: royal icing
Här har jag skrivit lite mera om kristyr.

Flower paste/gum paste
Sockermassa som används för att göra naturtrogna blommor men som också passar också bra till andra dekorationer som man vill göra riktigt tunna och skira. Den går att kavla väldigt tunt och torkar snabbt. Finns att köpa färdig men det går också att göra sådan själv. En massa rätt så lik flower paste får man genom att blanda lite cmc med sugarpaste.

Pastillage
Sockermassa som används främst för dekorationer som skall byggas, t.ex. torn eller tak. Torkar snabbt och blir väldigt hård. Är egentligen inte avsedd att ätas. Denna massa har jag ännu inte använt själv.

Modelling paste
Sockermassa som används för att modellera med och det är den absolut bästa massan för det då den torkar långsamt men ändå håller formen på ett helt annat sätt än t.ex. marsipan.