måndag 6 oktober 2008

Morotskaka- eller cupcakes

Det här receptet på morotskaka har "alltid" funnits, min mamma har fått det någonstans ifrån för länge sedan. Trots att jag tycker om att expermintera med recept och prova nya recept bakar jag varje år morotskaka till min födelsedag enligt just det här receptet, för det är sååå bra :-). Jag har också provat göra cupcakes av det, och det fungerar bra även det. I ursprungsreceptet ingår bara 2 ägg, men det här receptet är jättenkelt att öka/minska enligt behov. För en kakform på ca 24 cm i diameter fördubblar man receptet, och av samma mängd (4 ägg) får man ca 24-30 cupcakes. Men så här står det i mitt recepthäfte:

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl olja
3 dl rårivna morötter

175 grader, 30 minuter

...och så här gör man: Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser skilt för sig. Blanda ner de torra ingredienserna, oljan och de rivna morötterna i äggsmeten. Häll smeten i en smord och bröad kakform/muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 30 minuter för kaka (större kaka måste förstås vara längre i ugnen), ca 15 minuter för muffins.

I receptet ingår en glasyr också som jag ofast brukar ha till:

50 g smältost (alltså smältost, inte färskost)
50 g smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop alla ingredienser.

T.ex. cream cheese frosting eller vitchokladkräm passar också bra.