fredag 17 oktober 2008

Chokladkaka med vita ränder

Jag gjorde en liten chokladkaka till en kompis som vi hälsade på idag. Den måste vara glutenfri så kakan är en glutenfri chokladkaka som jag delat i fyra delar och fyllt med ett tunt lager hallonmarmelad. Även om det inte var något fel på smaken på kakan så skriver jag inte in receptet här i bloggen då den blev väldigt skör och sprack lätt (i och för sig inte ett problem då man kan limma ihop delarna med hjälp av fyllningen, men jag vill i alla fall hitta ett bättre recept på glutenfri chokladkaka).

Kakan är täckt med samma sorts glasyr man använder till mockarutor (eller kärleksmums eller snoddas som de också kallas, kärt barn har många namn :-)). Jag tycker den glasyren jättegod och därför ville jag prova om den fungerar på kakor/tårtor också. Den glasyr som är ovanpå kakan har jag bara hällt på medan den ännu var rinnande så därför blev ytan slät och fin, resten av glasyren vispade jag upp efter att den stelnat några timmar i kylskåpet då jag hoppades att den då skulle vara enklare att breda runt kanterna; tyvärr led nog utseendet av detta och den ser lite grynig ut, så det kanske inte var en bra idé att vispa den i alla fall. Smaken var det dock inget fel på ;-). Ränderna är gjorda i vit choklad, blommorna i sugarpaste (jag försöker tömma mina blomreserver :-)) och nedre kanten kristyr (efter att jag gjort den märkte jag att äggvitepulvret innehåller vete, men kanten gick ju att skrapa bort...).