söndag 8 maj 2011

Annorlunda äppelpaj

I Finland har det firats morsdag idag och efter att igår ha sprungit halvmaraton var det idag skönt med en lugnare (särskilt lugnt blir det aldrig med tre energiska barn i huset) dag då vi bl.a. firade med äppelpajen ni ser på bilden.

Så här såg bottnen ut utan fyllning

Mina raw food-experiment fortsätter och den här pajen är (igen) inspirerad av Cecilia som för ett tag sedan gjorde denna äppelpaj. Bottnen gjorde jag ändå lite annorlunda och utgick från receptet på kokosbollarna, men jag uteslöt kakaon och satte till kokosflingor.

Till en pajform på ca 24 cm i diameter behövs
2,5 dl urkärnade färska dadlar
2,5 dl valnötter
1 dl kokosflingor

Mixa allting till en jämn smet och tryck ut i en pajform.

Som fyllning skivade jag 2-3 äppel och strödde kanel ovanpå. Alla gillade pajen och jag blev positivt överraskad då den var ännu godare än jag tänkt mig. Till pajen serverade jag osötad vispad grädde som är mitt favorittillbehör till så gott som alla bakverk och efterrätter, men för en mera äkta raw food-variant hade t.ex. denna cashewkräm säkert passat bra.