söndag 15 maj 2011

Wilmers doptårta

Helgens tredje och sista dop/namnfesttårta var till Wilmer som också döptes igår. En ljusgrön tårta med vita och blå blommor, namnet i vitt och en storasyster och en baby i famnen var utgångspunkterna. Jag studerade Rouva Vs fina doptårtor lite extra på när jag gjorde den här tårtan, hon har gjort många varianter med ett storasyskon tillsammans med en baby.

Trots att jag har gjort en hel del doptårtor har jag aldrig gjort en baby i dopklänning men nu passade jag på att fråga om jag skulle få göra en sådan och det fick jag gärna.

Vår fyraåring, som är dagiskompis med Wilmers storasyster, menade att flickan på tårtan nog inte är bra gjord då hon inte har lockigt hår som Wilmers storasyster har. Men håret är ju kammat här så därför syns inte lockarna. ;-) Håret var annars det som jag hade mest problem med, jag försökte mig på en del olika frisyrer innan det blev den här enkla varianten.

Tårtan bestod av ljus tårtbotten, vaniljmousse och hemgjord jordgubbssylt. Den var spacklad med mjuk smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan. Dekorationerna var också marsipan, delvis utblandad med lite sockermassa. Runt kanten ett sidenband.