fredag 21 november 2008

Äppeltårta

Melle kom och hälsade på och det var ju en bra orsak att göra en liten tårta :-). Det var också ett bra tillfälle att prova två nya fyllningar, äppelkvarg och mandelgrädde. Då det var äppel i fyllningen passade jag på att göra en liknande äppeltårta jag sett på Kagekonen.

För första gången provade jag också att täcka en tårta med s.k. kavlingsmassa som påminner mycket om marsipan men som inte får kallas marsipan då den inte innehåller tillräckligt mycket mandel. Den var god i alla fall och inte skiljer sig så mycket från marsipan, men den var mjukare och mer lättbearbetad än marsipan så jag kommer jag säkert att använda den mycket i fortsättningen. Tyvärr får man köpa den endast från partiaffärer (i 2,5 kg:s förpackningar), den finns inte i vanliga matbutiker.