söndag 18 oktober 2009

Test: Ekologisk vs konventionell chokladtårta :-)

Den här tårtan (eller det fanns två likadana, jag satte in bild på den som såg mindre misslyckad ut ...) har jag inte gjort för utseendets skull :-). Det har på sistone har blivit allt viktigare för mig att använda så bra och äkta råvaror som möjligt då jag bakar och lagar mat; t.ex. vill jag gärna göra så mycket som möjligt själv och undviker så långt som möjligt margarin, olika lättprodukter, färdiga pulvermixer, tillsatsämnen... förutom livsmedelsfärger, sådana använder jag ju nog en hel del då de liksom hör till mitt sätt att göra tårtor. Ekologiska och rättvisemärkta produkter är i alla fall, kanske främst p.g.a. priset, rätt så obekanta för mig men jag har länge funderat på om de trots detta vore värda att använda, smakar de bättre? Och hur är det med bakegenskaperna, vispas t.ex. ekologiska ägg bättre än vanliga? I ett försök att ta reda på detta ordnade jag ett litet test där jag bjöd in två kompisar som jag vet att också är väldigt intresserade av de här frågorna. Till det testet hade jag gjort två identiska tårtor, dock så att ena är gjord på konventionella produkter, den andra på ekologiska. Smakerna vi var speciellt intresserade av att testa var choklad, banan, citron, och vanilj/vanillin så det var de jag utgick ifrån när jag planerade tårtorna. Ingredienserna i den ekologiska tårtan (som alla finns att köpa i helt vanliga mataffärer):




Tårtorna bestod av

Chokladsockerkaka
Lemon curd (hittade dock inte ekologiskt smör så använde vanligt smör i båda)
Mörk chokladmousse
Skivad banan (rättvisemärkt/vanlig)
Grädde smaksatt med ekologiskt vaniljsocker/vanillinsocker
Täckt med chokladkräm och bitar av mörk choklad

Och resultatet? Bakegenskaperna var helt lika i båda typen av ingredienser, tyckte jag. Det ekololgiska kakaopulver jag använde var lite ljusare än det jag normalt använder (Van Houten) så själva tårtbotten och chokladkrämen blev ljusare i den ekologiska tårtan. Sen är det lite tråkigt att konstatera men smaken märkte ingen av oss heller så stor skillnad på, det hade ju varit mera spännande om ena hade varit klart till sin fördel ;-). Men, det känns ändå bättre att använda ekologiska och rättvisemärkta produkter, så bara därför kommer jag säkert att använda sådana allt oftare i framtiden.