söndag 28 augusti 2011

Vit rostårta

Svärmor fyllde år för några dagar sedan och så här såg årets födelsedagstårta ut. På många bloggar har jag sett bilder av tårtor dekorerade med bara spritsade rosor och tyckt att de är väldigt vackra, så nu prövade jag också. Sen är det ju så att det mesta ser finare ut när någon annan gjort det men det var skoj att pröva på den här tekniken i alla fall. Den som vill veta mera hur man gör hittar en fin beskrivning här, på den fina bloggen i am baker.

Ofta när jag bakar till egna kalas brukar jag passa på att pröva nya fyllningar men den här gången blev det inte så mycket nytt, tårtan är fylld med lemon curd-mousse, jordgubbssylt och hackade bitar av vit choklad. Receptet på lemon curd var i alla fall nytt, här finns det, och det var en mycket mer snabbgjord version av det jag har använt förut så jag tror jag använder det nya receptet i fortsättningen också. Tårtan är täckt med fluffy white frosting. Som tips kan jag också berätta att det inte lönar sig att täcka en tårta med fluffy white frosting en dag i förväg, delar frostingen avdunstade (?) över natten och den var inte så vacker dagen efter - men, så här lärde jag mig ju något nytt igen.